Forbrugerundersøgelse: Tilbudsjægere går også efter luksus

Forbrugere 8. nov 2022 -
This describes the image
Anne Hockerup, commercial manager i Retail Institute Scandinavia, fremlægger trends ved dagligvarekonferencen FMCG Fast Forward.  Foto: Flemming Effersøe
  • Retail Institute Scandinavia: Kampen om kurven i dagligvarehandlen handler både om tilbud og det gode liv

- Selvom forbrugertilliden er i bund, og vi i den grad er gået på tilbudsjagt, vil vi stadig gerne leve det gode liv.

Sådan lyder det fra Anne Hockerup, der er commercial manager i Retail Institute Scandinavia. 

Tendensen ses tydeligt i analyse- og konsulenthusets egen forbrugerundersøgelse fra august i år, hvor 1000 danskere er blevet spurgt om deres holdninger og adfærd inden for dagligvarer.

Anne Hockerup forklarer, at 2021 i skyggen af cornapandemien blomstrede op som et rekordår for luksusforbrug.

- LVMH-group, der er helt dominerende, når vi taler luksus-brands, og ejer alt fra Moët champagne til Louis Vuitton leverede en vækst på 44 pct. sammenlignet med 2020, siger Anne Hockerup og ser samme tendens til luksus i danskernes forbrug af oplevelser. 

Forbruget af pakkerejser og flybilletter er ifølge Retail Institute Scandinavia steget markant sammenlignet med tiden før corona. Det ses også på antallet af danske overnatninger på hoteller, som satte rekord med 5,5 mio. overnatninger i første halvdel af 2022.

Ifølge forbrugerundersøgelsen kommer trangen til luksus også til udtryk i dagligdagens forbrug.

52 pct. af danskerne giver udtryk for, at det i hverdagen er vigtigt for dem at nyde en lille luksus, og det afspejler sig også i deres dagligvareindkøb. Andelen af danskere, der prioriterer godt kød, når de køber dagligvarer, er det samme som i 2021, mens andelen, der prioriterer en god frugt- og grøntafdeling og sætter pris på friske varer er steget henholdsvis 88 pct. til 90 pct. og fra 93 pct. til 95 pct.

- Selv om danskerne går mere i lavprisbutikker, betyder det ikke, at de går på kompromis med kvaliteten. Nogle af de lidt dyrere vaner, som vi tillagde os under corona, holder ved. Blot er vi langt mere bevidste og prioriterer i højere grad vores forbrug, forklarer Anne Hockerup.

Prognoserapport serveret med optimisme

I forordet til instituttets nye prognose ”Kampen om Kurven i Dagligvarehandlen - prognose 2032” vælger Retail Institute Scandinavia at fastholde optimismen trods -  det som bliver kaldt - dommedagsbasuner i medierne:

- 2023 vil næppe blive et fedt år, men væksten i det første halvår gør, at det heller ikke vil blive så magert som mange forudser. Danskernes købekraft og købelyst er stadig meget stor, og vi tror, at tingene langsomt vil stabilisere sig. Vi tror, at centralbankernes indsatser vil virke, og at forbruget vil tilpasse sig, og at efterspørgslen gradvist vil omstille sig til at matche udbuddet. 

Retail Institute Scandinavia forudser at, at detailhandlen vil omlægge og tilpasse sine forsyningskæder, hvad der vil mindste udbudskrise, ligesom energipriserne gennem omstillinger og reduktioner i alle sektorer vil stabilisere sig. 

- Alt i alt vil det føre til, at inflationen rammer et mere normalt niveau, rentestigningerne vil aftage, og energipriserne der i høj grad har drevet inflationen, vender tilbage til et mere rimeligt niveau, lyder det fra Retail Institute Scandinavia.

Opdateret 8. nov 2022