Wefood ønsker flere luksusvarer på hylderne

Forbrugere 10. feb 2017 -
Wefood-ansvarlig Thomas Mølgaard Andersen, Folkekirkens Nødhjælp, så gerne endnu flere luksusvarer på hylderne. Foto: Folkekirkens Nødhjælp
Skrevet af: Søren Tougaard

På Folkekirkens Linkedinprofil fremgår det, at Wefood er stolte over, at de nu samarbejder med Løgismose og Meyers. Helt så formelt er samarbejdet nu ikke, oplyser Wefood-ansvarlig Thomas Mølgaard Andersen.

De to fødevareproducenter delte overskudsmad ud i forbindelse med åbningen af Wefood-butikken på Nørrebro tilbage i november og har siden løbende doneret overskudsmad til Wefood. En decideret samarbejdsaftale ligger der dog ingen af, selv om Wefood gerne vil lave endnu mere samarbejde med Løgismose og Meyers såvel som andre producenter af dyrere varer.

- Det er præcis sådan nogle partnere og brands vi gerne vil have flere af og forbinde os med. Vi ønsker at sælge overskudsmad til alle danskere, og det gøres bedst med både billige varer og de lidt mere eksklusive varer. Mange folk har nok stadig den opfattelse af overskudsmad og Wefood-konceptet som discountbutik, men vi driver faktisk nogle lækre butikker, og det kan sådanne nogle varer yderligere understøtte, fortæller Thomas Mølgaard Andersen, leder af Folkekirkens Nødhjælps genbrugs- og Wefood-butikker.

Flere hundrede leverandører

Wefood driver pt. to butikker i København, på Amager og Nørrebro. To gange om ugen afhenter Wefood overskudsvarer i områdets Føtex-butikker, hvor der særligt afhentes brød samt frugt og grønt. Føtex er fast madleverandør til Wefood og en af de vigtige partnere i en lang række af leverandører, der blandt andet også tæller Cofoco, Søbogaard og HP Frugt. I alt har Wefood over 100 leverandører tilknyttet, fortæller Thomas Mølgaard Andersen.

- Vi er begyndt at kontakte mulige virksomheder langt mere, end vi gjorde tidligere. Der er også flere og flere, der henvender sig til os i og med, at vi er blevet mere kendt, og de ønsker at bakke op om vores dagsorden om mindre madspild. Da Wefood sælger doneret overskudsmad, kan de ikke planlægge, hvilke varer, der er i butikkerne. Ligesom med genbrugsbutikker. Det betyder, at kunderne ikke kan vide sig sikre på, hvilke produkter Wefood har i butikkerne. Derfor arbejder Wefood henimod at have et noget fastere sortiment.

- Vi får aldrig et fast sortiment, og det er også lidt af charmen ved at handle hos os, men vi vil gerne have et nogenlunde fast sortiment, lyder det fra Thomas Mølgaard Andersen.

Opdateret 10. nov 2020