Unge går uden om økologiske varer

Forbrugere 14. dec 2016 -
This describes the image
For meget fokus på dit produkts bæredygtige kvaliteter kan faktisk få kunderne til at fravælge det. Foto: Colourbox
Skrevet af: Henrik Denman

Salget af økologiske fødevarer stiger konstant, men det er ikke de unge forbrugere, der bakker op om trenden. Mange unge prioriterer ikke økologi, idet hver fjerde unge dansker aldrig køber økologiske dagligvarer, viser en befolkningsundersøgelse fra Irma.

Knap halvdelen af de danske indkøbsposer indeholder ofte eller altid økologiske produkter, når kunderne forlader supermarkedet. Det er især grøntsager, mejeriprodukter, æg og frugt, der ryger i danskernes indkøbskurve.

Der er imidlertid stor forskel på, hvor ofte de unge og ældre køber varer med det røde Ø-mærke. Hos de unge mellem 18 og 25 år er det godt hver tredje, der ofte eller altid køber økologiske dagligvarer. Blandt danskere over 40 år er det omkring halvdelen.

Omvendt svarer hver fjerde af de unge, at de aldrig køber økologi.

- Vores undersøgelse viser, at prisen på økologi er den største barriere for danskerne på tværs af alle aldersgrupper. Særligt unge, som enten er studerende eller i starten af deres professionelle liv, har typisk et lavere rådighedsbeløb og må prioritere benhårdt, siger direktør for Irma, Søren Steffensen, i en pressemeddelelse.

 

Opdateret 10. nov 2020