Undersøgelse: Unge bruger flere penge i butikker uden kø

Forbrugere 21. jun 2019 -
This describes the image
Foto: Coop Danmark
Skrevet af: Søren Tougaard

Alle forbrugere kan vist godt være enige i, at det er irriterende at stå og vente ved kassen.

Der er dog stor forskel på, hvorvidt kø og ventetider ved kassen betyder noget for de unge og ældres forbrugeradfærd, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet på vegne af Nets.

To af tre forbrugere i alderen 15-24 år ville således handle mere i en fysisk butik, hvis de vidste, at de kunne slippe for kø, viser undersøgelsen.

Hos gruppen af 66-74-årige er det lige omvendt. Her svarer to af tre, at de ikke vil handle mere i butikken, selvom de kunne slippe for kø.

- En af hovedtendenserne inden for betalinger er, at alt skal ske straks, og den er drevet af de unge og digitalt indfødte. Overførsler af penge, aktivering af abonnementer og køb af billetter skal alt sammen ske øjeblikkeligt, og derfor er der en forventning om en hurtig og effektiv købsproces. De ældre voksede op med, at den slags kunne tage tid, forklarer Jesper Kildegaard Poulsen, der er chef for innovationsafdelingen Creation Lab i Nets.

Ifølge Jesper Kildegaard Poulsen er det vigtigt, at butikkerne er opmærksomme på denne tendens, hvis de vil forsøge at få fat i flere unge kunder.

- Rundt i verden ser vi flere og flere forretninger, hvor køen ved kassen forsvinder. I stedet tjekker kunden eksempel-vis bare ind i butikken med sin mobil, piller varerne ned fra hylden og går ud af butikken uden at stå i kø. Betalingen er usynlig og sker helt af sig selv, for de har allerede dit betalingskort registreret, fortæller Jesper Kildegaard Poulsen.

Omnichannel booster unges køb

I undersøgelsen er forbrugerne også blevet spurgt, om de vil handle mere i fysiske butikker, hvis de kan gennemføre købet digitalt og afhente varen i butikken uden at skulle stå i kø.

Og et såkaldt omnichannelkoncept tiltaler især de 15-24-årige.

Her svarer 60 pct. af dem, at de vil handle mere i en fysisk butik, hvis det er muligt at bestille varen digitalt og afhente den i butikken uden kø.

Derimod svarer 79 pct. af de 66-74-årige, at de ikke vil handle mere trods denne mulighed.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?