Undersøgelse: Coronakrisen booster salget af frugt og mejeriprodukter - kosmetikforbruget er faldet drastisk

Forbrugere 15. apr 2021 -
This describes the image
Mundbindet er væk i butikkerne, og omsætningen falder, når man sammenligner med samme tid sidste år. Foto: Yougov
  • Kategorier som frugt og grønt, mejeri og tørvarer har oplevet stor vækst under coronakrisen. Især i en kategori er salget dykket drastisk, viser ny international undersøgelse fra Yougov 

Skrevet af: Søren Tougaard

Verden over har coronakrisen påvirket forbruget og givet dagligvarebranchen en kæmpe vækst.  

I en ny international undersøgelse har Yougov set nærmere dagligvareforbruget under krisen i 17 lande.  

Undersøgelsen viser ikke overraskende, at pandemien globalt set har betydet store forandringer i forbruget, og at graden varierer meget fra land til land.

På tværs af de 17 markeder svarer næsten fire ud af ti, at de spiser mere frugt og grønt under pandemien, mens kun seks pct. angiver, at de spiser mindre.

Også forbruget af mejeriprodukter er steget betydelig på globalt plan. 24 pct. har købt mere i mejeriafdelingen, mens seks pct. mener, de har købt færre mejeriprodukter under krisen.  

Tørvarer og dåsemad er traditionelt også en kategori, der oplever stor fremgang under kriser. Her peger 30 pct. af forbrugerne på, de har købt mere pasta, ris mv., mens det for danskernes vedkommende blot er hver tiende.

Kæmpedyk i kosmetiksalget 

Det er dog ikke alle kategorier, der har oplevet fremgang. Salget af kosmetik og plejeprodukter er således dykket drastisk under coronakrisen.

I undersøgelsen svarer næsten en ud af tre (32 pct.), at de har brugt færre penge på disse produkter i 2020, mens ca. hver tiende svarer, at de har brugt flere penge på kosmetik og pleje.

I Danmark er det ca. hver sjette, der har mindsket forbruget af kosmetik og pleje, mens syv pct. angiver, at de har brugt flere penge i kategorien. 

This describes the image

I snit svarer 59 pct. af forbrugerne, at de har ændret indkøbsvaner som følge af pandemien.

I toppen ligger briterne og svenskerne, mens lidt over fire af ti danskere (44 pct.) har ændret dagligvareforbrug under krisen.    

Opdateret 15. apr 2021

Vil du vide mere?