Sodavand er det største salgshit i grænsehandlen

Forbrugere 4. jul 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Denman
Skrevet af: Henrik Denman

Selv om sodavandsafgiften blev fjernet i 2014, er sodavand fortsat den største sællert, når danskerne kører til grænsesupermarkederne syd for den dansk-tyske grænse.

Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Norstat har lavet for Dansk Erhverv. Undersøgelsen viser, at det især er klassiske grænsehandelsvarer som sodavand, øl og slik og chokolade, der købes i Tyskland hen over sommeren.

Den største grænsehandelsvare er sodavand. 82 pct. af de adspurgte i undersøgelsen siger, at de vil købe sodavand. 79 pct. vil købe slik og chokolade, mens 69 pct. vil købe øl.

Undersøgelsen viser, at danskerne er vilde med at grænsehandle. 40 pct. af danskerne har grænsehandlet inden for de seneste seks måneder, og et tilsvarende antal forventer at køre til en tysk grænsebutik i løbet af sommeren.

Dansk Erhverv mener, at grænsehandlen betyder en mindre omsætning for de danske butikker og tabte indtægter for staten.

- Vi har i Danmark skabt et moms- og afgiftssystem, som øger danskernes incitament til at handle syd for grænsen, og det er meget problematisk, for grænsehandlen koster staten dyrt i form af tabt provenu fra moms og afgifter, ligesom den danske detailhandel går glip af væsentlig omsætning, siger politisk konsulent hos Dansk Erhverv, Lisa Gundsø, i en pressemeddelelse.

Ud over tabte indtægter til statskassen skaber grænsehandlen en såkaldt lagereffekt. Mange øger deres forbrug, fordi de har købt store lagre i forbindelse med ture ned over grænsen.

Dansk Erhverv har igennem flere år arbejdet for at få nedsat afgifterne på nydelsesmidler samt stoppet den planlagte indeksering af slik, chokolade og vin, som er planlagt at træde i kraft fra januar 2018.

Opdateret 10. nov 2020