Snacks og sodavand er på top ti over årets vækst-varer
Fem af de varekategorier, der er vokset mest i 2018, har givet en samlet vækst på én mia. kr, og de har det til fælles, at de alle er usunde - i hvert fald i større mængder.
Helt nye salgstal fra Nielsen ScanTrack Dagligvareindeks - år til dato uge 44 - viser, at kategorierne sodavand, vin uden rødvin, dessertis, øl og snaks er blandt de kategorier, der i absolutte tal vokser mest. Faktisk er kategorien vokset med 10,9 pct., svarende til én mio. kr.
Den lange og varme sommer er en del af årsagen, men uden sommerugerne ligger væksten på 398 mio. kr. eller 6,2 pct.
Nielsen taler således om, at de usunde varer udgør endnu en megatrand - og en modtrend til blandt andet plantefars og økologi.
Væksten i økologi er dog stagneret. Således er kategorien i værdi år til dato - uge 44 vokset med 9,9 pct. eller 790 mio. kr., mens væksten fra uge 24 2017 til samme uge i år var oppe på 12 pct. ifølge Nielsens egne tal: Øko-salget vokser med 12 procent
På toppen af listen over varer i vækst, er frisk færdigmad, der er vokset med 328 mio. kr. eller 8,4 pct.
To andre stærke tendenser har også påvirket dagligvarehandlens salg: Udespisning og kampen mod madspild. I hvert fald har dagligvarebutikkerne i volumen mistet 1,2 pct. af salget sammenlignet med sidste år.