Smart ID skal hjælpe med aldersgrænser
Butikkerne vil i fremtiden kunne bruge smart ID til at stoppe salg af spil og alkohol til mindreårige.
Danske Spil lancerer i samarbejde med Alkoholpartnerskabet et gratis digitalt billed-ID, der kan bruges, når man køber spil, alkohol og andre varer med aldersbegrænsning.
Unge kan med den nye app Smart ID bruge mobiltelefonen til at vise deres alder, når de vil købe en Oddset kupon eller en øl, hvor der er aldersgrænser på.
- Vi kan konstatere, at vores spil bliver solgt til børn og unge under den lovpligtige alder. Samtidig må vi konstatere, at de klassiske legimitationskort ikke længere nødvendigvis ligger i lommen hos de unge. Det gør mobiltelefonen, siger adm. direktør i Danske Spil, H.C. Madsen, i en pressemeddelelse.
Smart ID skal gøre det lettere for forhandlerne at spørge efter ID, og samtidig sætter både Danske Spil og Alkoholpartnerskabet igen fokus på aldersgrænserne hos forhandlerne.
Alkoholpartnerskabet har bl.a. De Samvirkende Købmænd som medlem. Her siger vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen:
- Dankortet kommer på mobilen i løbet af få måneder, og det er åbenlyst en god idé med et digitalt identifikationskort. Vi tror virkelig, at Smart ID kan blive en stor hjælp for både kunder og butikker.