Små butikker vinder frem i Europa

Forbrugere 24. okt 2018 -
This describes the image
Polske Dino er absolut ingen spektakulær kæde, men den vokser særdeles voldsomt i hjemlandet - med forventning om en fordoblet omsætning på fem år. Foto: Moryn Sklep/Wikipedia

Hypermarkedernes storhedstid er for længst forbi, mens de små convenience- og nærbutikformater har kronede dage foran sig.

En frisk analyse fra Dansk Handelsblads internationale samarbejdspartner LZ Retailytics når frem til den for danskere måske lidt overraskende konklusion, at det er de mindste butikker - under 200 kvm. - der kan forvente den højeste vækst af alle dagligvare- formater i Europa i de næste fem år.

Jo mindre butikker, jo mere vil de vokse, lyder den overordnede konklusion i fremskrivningen, der blandt andet baserer sig på væksten i de seneste år og kendte ekspansionsplaner.

15 pct. vækst årligt

Vi skal helt til Rusland for at finde den kæde, der bliver spået den største omsætningsvækst frem mod 2023.

Det er Magnits Universam, der forventes at øge salget med 3,6 mia. euro - 27 mia. kr. - til godt 19 mia. euro, eller 142 mia. kr.

På listen over vækstmæssige højdespringere er også mere kendte navne herhjemme som Tesco Express, Spar UK og ligeledes britiske Co-ops nærbutik Food, som alene i år bruger 160 mio. pund på at etablere 100 nye butikker og renovere andre 150.

Men det er et ligeså ukendt navn for de fleste danskere, polske Dino, der af LZ's analytiker Daniel Johansson bliver fremhævet for en årlig vækstprocent på 15.

Dino står dermed til at fordoble omsætningen de kommende fem år til 3,32 mia. euro - 25 mia. kr. I de første ni måneder af 2018 har Dino åbnet ikke færre end 120 nye butikker, og det bringer det samlede antal op på 895 - med et gennemsnitligt areal på under 400 kvm.

Giganter mister salg

I den modsatte ende af skalaen spår LZ Retailytics en decideret negativ vækst i kendte store formater som franske Carrefour, tyske Metros Real-kæde, som er sat til salg, og i franske Casinos Geant.

Carrefour står til at miste en lille mia. euro i omsætning frem mod 2023.

Mens der bliver åbnet en del små dagligvarebutikker i disse år, er også lukninger og arealreduktioner blandt hypermarkederne en medvirkende årsag til, at det gennemsnitlige butiksareal er på vej ned i Europa.

Når man undtager discountbutikkerne, er det i løbet af de fire år faldet fra 658 kvm. til 627 kvm.

LZ Retail forventer, at faldet fortsætter - men dog ikke i samme tempo. I 2022 spås den gennemsnitlig dagligvarebutik at være på 612 kvm.

Opdateret 10. nov 2020