Singleshopperen skal ind i butikken

Forbrugere 18. nov 2016 -
This describes the image
| Foto: Ulrik Samsøe Figen|
Skrevet af: Søren Tougaard

Singles Day er endnu ikke en event, de danske detaillister markedsfører som en stor shoppedag.

Men det kan meget vel komme indenfor ganske få år, og måske kan datoen 11.11 ligefrem blive dansk detailhandels næste store omsætningsdag. Det mener i hvertfald Anders Tranæs, COO hos reklamebureauet Envision, dagen har potentiale til. Ser man uden for Danmarks grænser er Singles Day allerede en stor event.

Specielt i Kina, hvor verdens største e-handler Alibaba blot denne ene dag omsatte for svimlende 18 mia. dollars, hvilket ikke blot er 32 procent mere end sidste års Singles Day-salg, men også er Alibabas største salgsdag til dato.

- Walmart er også gået ind i Singles Day i år med 1.111 tilbud, så der er ingen tvivl om, at dagen flytter varer og penge, pointerer Anders Tranæs foran 500 tilhører i Musikhuset i Aarhus, der er kommet for at blive klogere på, hvordan detaillister og reklamebranchen kan fange, fastholde og flytte de købelystne singleshoppere.

Kommunikation slår fejl

Envision har netop undersøgt de danske singler ud fra et forbrugerperspektiv.

Både via interview med 24 singler mellem 28-63 år og gennem en spørgeskemaundersøgelse med 1.006 singler fra hele landet.

Og her har Envision fået dybere viden om singlernes livsstil, og hvordan livsstilen smitter af på deres forbrug.

- De danske singler forbruger for 180 mia. kr. om året og tæller 1,6 mio. forbrugere. Effektiv markedsføring overfor singler kræver viden, men desværre bliver singlerne alt for ofte mødt af fordomme og myter, fortæller Mona Juul, adm. direktør hos Envision og nævner en række fordomme, der oftest slår fejl.

F.eks. har singlerne det sjældent skidt med at være alene, men nyder deres frihed og fleksibilitet, ligesom de ikke vil gå på kompromis med deres livsstil for at finde en partner, fortæller Mona Juul.

Målgruppe med vokseværk

følge Anders Tranæs er rejsebranchen den branche, der kommunikerer værst til singler, og han mener, virksomhederne generelt bør tage singleshopperne langt mere alvorligt. F.eks. peger han på, at antallet af singlehusstande er steget fra 32,8 procent i 1986 til 44,7 procent i 2015 og fremhæver, at 43 procent af alle 30-49 årige i Københavns Kommune i dag lever som singler.

- Singlerne er den tredjestørste målgruppe i Danmark. Flere og flere lever som singler, og vi er snart der, hvor singlelivet bliver det normale, ligesom i USA. Derfor bør detaillister og leverandører også udvikle singleprodukter og services til denne målgruppe. Måske skal de ændre deres kommunikation til at inkludere singler eller ligefrem udvikle en decideret singlestrategi, siger Anders Tranæs og fremhæver servicen Trunk Club, hvor singlemanden – eller kvinden – kan få adgang til en personlig stylist, der hjælper med at finde det helt rigtige tøj til garderoben.

De fem singletyper

Den selvstændige urbanist:

Optaget af karrieren og livet i storbyen.

Den travle soloforælder:

Tid er en knaphedsvare. Måltidskasser til singler vil her være et oplagt forretningsområde.

Den frisatte forælder:

Typisk en mand, der overvejende spiser take-away, færdigretter køber og ofte handler i 7-Eleven.

Den modne individualist:

Foretrækker at shoppe i de fysiske butikker.

Den tålmodige tradionalist:

Fan af grocerants, hvor man både kan handle og spise. Planlægger ikke indkøb.

Opdateret 10. nov 2020