Singler efterlyser bedre convenience-løsninger
Med 1,6 mio. singler, svarende til 37 procent af den voksne befolkning, er potentialet hos de danske singleshoppere enormt.
Det er blot ikke lykkedes hverken dagligvarekæder eller detaillister for alvor at skabe et koncept, der er målrettet singlernes behov.
Envisions nye undersøgelse om singleshopperen viser f.eks., at kun 21 procent af de danske singler erklærer sig helt eller delvist enige i, at dagligvarebranchen er god til at henvende sig til dem som singler via deres produkter og services.
Anders Tranæs, COO hos Envision, peger på, at singleshopperne spiser færdigretter 2,25 gange så ofte som folk i parforhold.
Men selv om flere dagligkæder tydeligt har satset på nye, nemme måltidsløsninger, er convenience-markedet langt fra mættet.
- Prøv bare at kigge på udlandet. Her er udbuddet af ready-2-eat og ready-2-heat langt større, og efter vores mening bedre, end i Danmark, hvor variationen i det lokale supermarked endnu ikke er stor, siger Anders Tranæs.
Nyt butiksformat
Envisions undersøgelse bygger dels på dybdeinterviews med 24 singler, dels en spørgeskemaundersøgelse med 1.006 repræsentative singler.
Og ifølge Anders Tranæs efterlyser singlerne generelt flere og bedre convenience-løsninger til én person.
- Seks ud af ti singlekvinder efterspørger små portioner, og størstedelen af singlerne angiver, at de savner mindre produktstørrelser i dagligvarehandlen, så de undgår at købe mere, end de har brug for, påpeger han. En væsentlig forskel mellem singler og par er, at singler bruger flere penge på at spise ude og hjemme.
Derfor bør dagligvarehandlen også tænke nyt for ikke at tabe yderligere markedsandele til restauranter og take-away. En ny mulighed kunne f.eks. være butiksformatet ”grocerants”, som er en fusion mellem grocery store og restauranter.
- I Danmark ulmer lignende koncepter i det små, men vi er langt fra niveauet i udlandet. Og det er ikke bare ærgerligt, fordi der ligger et uudnyttet potentiale – det er også risikabelt, for det ser ud til, at restaurationerne lige nu tager markedsandele fra dagligvarebutikkerne, lyder det fra Anders Tranæs.