Salling Group og HK Handel med opfordring: Husk den gode tone

Forbrugere 1. dec 2022 -
This describes the image
Foto: Salling Group
  • Dagligvarekoncernen og fagforeningen oplever flere episoder med kunder, der overfuser medarbejdere i butikker. Det skal en ny kampagne dæmme op for under julehandlen

Skrevet af: Søren Tougaard

Medarbejdere i butikker må oftere og oftere lægge øre til ukvemsord fra oprevne kunder. Selv om der er få voldsomme episoder i det store billede, er tendensen stigende. 

I Danmarks største detailkoncern Salling Group er anmeldelser om vold, overfald og trusler steget fra 13 episoder samme tid sidste år til 39 i år, fortæller HR-direktør Louise Gade. 

- Det er en udvikling, der tog fart under corona-pandemien og som er eskaleret yderligere i år i kølvandet på inflation og energikrise. Vi har fuld forståelse for, at mange er pressede, men det må aldrig gå ud over medarbejdere, der passer deres arbejde og gør, hvad de kan for at hjælpe kunderne og yde en god service, siger Louise Gade.

Samme tendens oplever fagforeningen HK Handel. I en undersøgelse fra i år har 80 pct. af fagforeningens medlemmer indenfor butiksområdet i løbet af de seneste 12 måneder oplevet at blive talt grimt til af kunderne.

Den dårlige tone kan i sidste ende gå ud over den enkelte ansatte, der risikerer at miste arbejdsglæden eller i værste fald gå ned psykisk.

Fælles kampagne

Derfor går Salling Group og HK Handel nu ind i en fælles kampagne, der skal gøre kunderne opmærksomme på at oprette den gode tone, selv om den står på lidt ekstra juletravlhed for de fleste. 

Kampagnen vil gøre opmærksom på problemerne med den hårde tone i butikker og på sociale medier. Salling Groups butikker vil f.eks. have plakater, der opfordrer til at udvise tålmodighed og tale pænt til de ansatte.  

Samtidig er medarbejderne blevet informeret om, hvordan de bedst muligt kan nedskalere en konflikt, og hvad de skal gøre, hvis de udsættes for ubehagelige kommentarer eller trusler.

- Gennem det seneste år har vi oplevet, at alt for mange kollegaer udsættes for ubehageligheder i vores butikker og varehuse. Overfusninger, trusler, dumme bemærkninger og i ekstreme tilfælde vold. Det hører ingen steder hjemme. Derfor går vi nu ud sammen med HK Handel med en fælles opfordring om at holde den gode tone, når indkøbene skal klares, lyder det fra Salling Groups topchef Per Bank på Linkedin.

- Det er helt urimeligt, at man som ansat skal mødes med ubehageligheder. Der eksisterer en usund kultur, hvor kunder tror, at de kan tillade sig hvad som helst, og det er medarbejderne, der betaler prisen. Derfor tager vi og Salling Group et fælles opgør med den slidte frase om, at kunden altid har ret, siger HK Handels formand Mette Høgh.

 

 

 

Opdateret 1. dec 2022