Stikprøve: Salget af økologiske fødevarer falder markant under inflationen

Forbrugere 14. feb 2023 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Det økologiske detailsalg er faldet næsten 10 pct. i 2022, viser tal fra analysefirmaet Kauza. Det svarer til en tilbagegang på ca. 1,6 mia. kr. 

Skrevet af: Søren Tougaard

I en tid, hvor mange familier er presset i privatøkonomien, gælder det først og fremmest om at få pengene til at strække lidt længere. Derfor skærer mange familier også ned på indkøb af økologiske fødevarer og drikke i det lokale supermarked. 

Det er en tendens, der slår igennem i nye tal fra analysefirmaet Kauza, der viser en tilbagegang på hele 9,6 pct. i 2022 målt op imod året før. Det svarer i runde tal til at øko-salget er gået tilbage med 1,6 mia. kr. til nu 14,4 mia. kr., lyder vurderingen fra Økologisk Landsforening, der præsenterede tallene på et nyligt webseminar under overskriften "Økologi i en krisetid". Det skriver Økologisk Nu

Ifølge markedskonsulent i Økologisk Landsforening, Peter Rasmussen, er det første gang, det økologiske detailsalg går tilbage. Bag ved udviklingen gemmer sig både et fald i indkøbsfrekvens og et fald i antal indkøbte øko-varer per indkøbstur, fortæller han. 

- Når salget af både mejeri- og kolonialvarer gik tilbage med to procentpoint i fjerde kvartal, så gør det rigtig ondt derude, da de er to af lokomotiverne for det økologiske salg, så det er noget, vi har meget fokus på, sagde Peter Rasmussen på webinaret og oplyste, at Økologisk Landsforening forventer en samlet økoandel i 2022 på 13 pct.

Tallene fra Kauza stammer fra mere end en million kvitteringer fra Storebox, som er en tjeneste, der tilbyder forbrugerne at gemme kvitteringer fra Salling Group, Dagrofa, ABC Lavpris, Coops medlemsapp og Nemlig.com.

Først senere på året udgiver Danmarks Statistik slutresultatet for det økologiske detailsalg i 2022. 

  

Opdateret 14. feb 2023