Salget af fødevarer steg i sidste kvartal
Detailomsætningen steg i fjerde kvartal sidste år med 1,6 pct. sammenlignet med samme kvartal i 2017, viser de seneste tal fra Danmarks Statistik.
Og dagligvarebranchen kan glæde sig over en fremgang i salget af fødevarer og andre dagligvarer på 0,8 pct., mens salget af beklædning omvendt faldt med hele 3,7 pct. målt over samme periode.
Ifølge Danmarks Statistik er det især detailsalget for november, der trækker den samlede kvartalsvækst op. Siden 2014 er detailsalget i november således steget med 10 pct., mens salget i oktober og december stort set har været uændret.
Den store stigning i novembersalget skal her ses i lyset af, at nye handelsdage som Black Friday, Cyber Monday og Singles Day har vundet mere og mere frem blandt danske forbrugere.
Luft i budgettet
I december faldt salget af fødevarer og andre dagligvarer med 0,5 pct. i forhold til december 2017.
Detailhandlen i december var samlet set 0,6 pct. lavere end i november korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage, oplyser Danmarks Statistik.
- I løbet af 2018 er detailsalget steget pænt. Det betyder også at detailsalget i december 2018 var 1,7 pct. højere end samme måned året forinden. Det er trods alt en pæn stigning. Beskæftigelsen er rekord høj, og stiger måned efter måned, ledigheden er lav og reallønnen stiger pænt. Det skaber lidt mere luft i budgetterne til mere forbrug for danskerne, og det kan vi se, at dansk detailhandel i løbet af 2018 givet udslag i mere detailsalg, lyder det i en kommentar fra Kristian Skriver, økonom i Dansk Erhverv.