Rugbrød vinder frem efter corona

Forbrugere 13. jun 2022 -
This describes the image
Schulstad har haft succes med at lancere flere signaturbrød i samarbejde med partnere som f.eks. Bryghuset Møn (foto) og Gilleleje Havn Restaurant.    Foto: Schulstad
  • Under Corona faldt antallet af personer, der spiste rugbrødsmadder til aftensmad, men det antal er nu på vej op igen. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Rugbrød har alle dage være en populær spise herhjemme. I en presset hverdag er det et hurtigt og nærende måltid, og i takt med at flere børn og voksne får varm mad til frokost, vinder rugbrødet indpas ved middagsbordet.

Mandage og tirsdage er de dage, hvor rugbrødsmadderne oftest bliver serveret som aftensmåltid. Mest begejstrede er de, der har rundet de 55 år.

Generelt spiser kvinder (7,1 pct.) oftere rugbrød til aftensmad end mænd gør (6,7 pct). Danskere over 55 år vælger rugbrødet til, til aftensmad 30 pct. oftere end en gennemsnitlig dansker, fortæller Lars Aarup analysechef hos Coop.

- Under Corona, hvor vi gik hjemme, blev der lavet mere varm aftensmad, og derfor så vi et fald i rugbrødsspiseriet. Nu hvor hverdagen er oppe i gear igen, så kan vi se, at der er flere, der foretrækker rugbrødsmadder til aftensmad igen. Det er hurtig mad, som passer godt i en travl hverdag, siger Lars Aarup.

Flere unge skal spise smørrebrød

Næsten ni ud af ti danskere (88 pct.) angiver rugbrød, som en af deres kilder til fuldkorn, viser en Megafon-undersøgelse foretaget for Fuldkornspartnerskabet.

I uge 24 fejrer Fuldkornspartnerskabet det traditionsrige danske smørrebrød - ikke mindst for at få de yngre målgrupper med på smørrebrødet, som både kan spises til middag og aftensmad.

Bag Fuldkornspartnerskabet står Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen, Fødevarestyrelsen, Coop Danmark, Salling Group, Rema 1000, Aldi Danmark samt en række fødevarevirksomheder og brancheorganisationer.

 

Opdateret 13. jun 2022