Provisionen steg for spilforhandlerne
Er der en begivenhed, der kan samle en stor del af nationen, er det VM i fodbold. I 2018 fandt sportsbegivenheden sted i Rusland og var igen med dansk deltagelse. Og netop landsholdets fire kampe under slutrunden fik også danskernes spillelyst til at stige markant hos såvel Danske Spil online som hos koncernens 4200 spilforhandlere.
- Danske Licens Spils målsætning om en omsætning på 700 mio. kr. under VM 2018 blev overgået med mere end 100 mio. kr. og satte ny omsætningsrekord. Der har aldrig tidligere været så mange kunder til et VM hos Danske Licens Spil, oplyser Danske Spil-koncernen i sit netop offentliggjorte regnskab for 2018.
Ude blandt Danske Spils forhandlere gav den stigende spillelyst under fodbold-VM også en højere forhandlerprovision. I alt udgjorde Danske Spils provision 724 mio. kr. i 2018 mod 710 mio. kr. i 2017. Samtidig betød et dyk i antallet af forhandlere på ca. 5 pct. til 4206 forhandlere ved udgangen af 2018 en gennemsnitlig stigning i forhandlerprovision på 7 pct., fremgår det af regnskabet.
Det betød, at hver forhandler i snit modtog en forhandlerprovision på 172.135 kr. sidste år, hvilket var 12.000 kr. højere end i 2017.
Fald i antal forhandlere
Målt fra 2014, hvor der også var VM i fodbold - dog uden dansk deltagelse - til 2018, er det lykkedes at hæve forhandlernes provision med 15 pct. Det selv om mere og mere af spilomsætningen i dag foregår digital. I 3. kvartal af 2018 var det kun 34 pct. af spilomsætningen via Oddset, der blev lagt i de fysiske butikker. Resten foregik enten over mobilen (50 pct.) eller via pc.
Den væsentligste forklaring på, hvordan det er lykkedes Danske Spils forhandlere at hæve den årlige provision i en tid, hvor flere og flere danskere køber Lotto, Oddset og Eurojackpot online, er kort og godt, at der er blevet færre og færre fysiske Danske Spil-forhandlere.
Tilbage i 2014 var der 5.139 forhandlere på landsplan inklusive landets få hestevæddeløbsbaner. I dag er det tal reduceret til 4206, svarende til et fald på 18 pct.