Onlinehandel gavner de fysiske butikker

Forbrugere 3. jul 2017 -
This describes the image
Tre ud af fire forbrugere, der køber bøger på nettet, vælger at hente deres bøger i en af Bog & idés 122 butikker. Foto: Bog & idé
Skrevet af: Henrik Denman

Stadig flere danskere køber deres bøger på nettet, men tre ud af fire kunder hos Danmarks største boghandlerkæde, Bog & idé, vælger gratis at afhente deres bogpakke i den lokale butik.

Det får Bog & idé til fremtidigt at satse på i højere grad at sammensmelte de 122 fysiske butikker med et nyudviklet website.

Af samme grund er ny næstformand i bestyrelsen Ib Nørholm, der er kendt som medejer af og bestyrelsesformand for netsuccesen WhiteAway, oplyser Bog & idé i en pressemeddelelse.

- Mange tror måske, at onlinehandlen går ud over de fysiske butikker, men vi oplever det stik modsatte, siger Michael Meyer, der er bestyrelsesformand for kædekontoret Indeks Retail.

Seks ud af 10 danskere starter deres bogindkøb på nettet. Det viser tal fra brancheorganisationen Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), men de fysiske boghandlere har langt fra udspillet deres rolle.

Bog & idé oplever, at mange kunder starter med at søge på nettet og ender med at købe bøgerne i den fysiske butik. Derfor tilbyder kæden nu bl.a. en bedre søgefunktion og mere boginspiration med blogs, anmeldelser og anbefalinger samt integration af de sociale medier.

- Vi ved, at al handel i dag starter på nettet, men at langt størstedelen af handlen faktisk ender i en fysisk butik, fordi kunderne vil have personlig kontakt og service. Nøglen til succes er at være relevant på nettet og ikke bare have et vi-sitkort på sit site, men en dyb hjemmeside, der giver masser af information og inspiration, siger Ib Nørholm, der vil bruge sin viden og erfaring fra mange års arbejde med at opbygge WhiteAway til at udviklingen af fremtidens Bog & idé.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?