Online-grænsehandel er et globalt fænomen
Italienerne er ifølge Nielsen flittigst til at handle i udenlandske netbutikker. Men tre fjerdedele af de indiske og tyske e-forbrugere har også gjort det.
Når de hjemlige brancheorganisationer Dansk Erhverv og FDIH slås for så vidt muligt at holde danskernes nethandel indenfor landets grænser, er de oppe mod noget af en megatrend.
Ifølge en ny undersøgelse fra den globale analysevirksomhed Nielsen er e-handel over grænserne nemlig ikke kun kommet for at blive - den vil også vokse betydeligt i de kommende år.
Faktisk spår analysevirksomheden eMarketer ifølge Nielsen over en fordobling af omsætningen alene fra 2015 til 2019, hvor online så vil tage 12 pct. af al handel i verden.
Online-virksomheder i Danmark har ganske vist et særligt handicap med bl.a. høj moms og afgifter, der kan gøre det svært at blive konkurrencedygtig nok i forbrugernes øjne.
Brancheorganisationen for onlinehandel herhjemme, FDIH, anslår danskernes forbrug i udenlandske e-butikker til 27 mia. kr. ud af en omsætning på i alt 87 mia. kr.
Men overalt i verden shopper folk løs i online-butikker placeret i andre lande.
Nielsen-undersøgelsens topscorer er italienerne, hvor 79 pct. af dem, der har handlet online, også har gjort det i online-butikker med base udenfor Italien. Inderne er næstflittigst med 74 pct. - og så kommer tyskerne med 73 pct.
Globalisering rammer detailhandlen
Danmark er ikke med i undersøgelsen, så ingen ved dog, om vi kunne slå italienernes appetit på udenlandske webshops.
I langt de fleste deltagende lande var det over halvdelen, der havde handlet i udlandet. USA er undtagelsen med en andel på ”kun” 29 pct.
- Detailhandel har været et af de sidste tilflugtssteder mod globaliseringen, men teknologien giver nu forbrugere adgang til en verden af produkter, som ikke tidligere var tilgængelige, siger Patrick Dodd, som er president for Nielsen global retailer, i en kommentar til undersøgelsen.
- Udvalget er blevet kraftigt forbedret med grænseoverskridende e-handel. I mange tredjeverdenslande køber en voksende middelklasse bedre varer og forlanger et større sortiment, end man kan få i deres hjemlige detailhandel, siger han.