Omkostninger ved betalinger tager stort dyk

Forbrugere 24. sep 2018 -
This describes the image
Foto: Nets
Skrevet af: Søren Tougaard

Det er blevet forbundet med væsentligt lavere omkostninger for både forbrugere, butikker, banker og kortudstedere at håndtere en betaling de senere år. Det viser en ny analyse fra Betalingsrådet, der hører under Nationalbanken.

De samlede omkostninger ved betalinger mellem husholdninger og virksomheder udgjorde i 2016 ca. 11 mia. kr. Det er et fald på ca. 7 mia. kr. siden 2009, svarende til et dyk på 39 pct.

Omkostningsniveauet er blevet lavere, selv om antallet af betalinger mellem husholdninger og virksomheder er steget med 16 pct. over perioden.

Og det skyldes, at den tid som forbrugere, butikker og betalingsformidlere bruger på at betale og håndtere betalinger, er faldet.

- Det er en gevinst for samfundet, at de samfundsmæssige omkostninger ved betalinger er faldet. Det er glædeligt, at det også gælder for kontanter, som i 2016 var på niveau med debetkort. Nationalbanken forventer, at brugen af kontanter til at betale med vil fortsætte med at falde, men vi ser ikke et kontantløst samfund lige om hjørnet, siger nationalbankdirektør Per Callesen i en kommentar til Betalingsrådets analyse.

Kontanter langt dyrere end Dankort

I 2016 foregik 60 pct. af den fysiske handel i butikkerne med Dankort.

Og netop Dankort har den laveste omkostning for samfundet med 2,40 kr. per betaling i de fysiske butikker, mens internationale kreditkort med 13,70 kr. per betaling er klart den dyreste betalingsform, viser analysen.

For kontanter og internationale debetkort er omkostningen henholdsvis 4,50 og 4,10 kr. for hver betaling i butikkerne.

En omkostning på 2,40 kr. per betaling er ikke et udtryk for den omkostning som hver forbruger eller butik har, men er derimod udtryk for det samlede ressourceforbrug hos de parter, der er involveret i en betaling, understreger Betalingsrådet.

- Investeringer i chips, scannere og digitale løsninger har betydet, at det er blevet meget lettere og hurtigere at betale for sine varer. Det er positivt, at kunderne ikke skal stå så meget i kø som tidligere, og at virksomhederne kan bruge deres tid mere effektivt og på andet end at håndtere betalinger, siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft, som også er medlem af Betalingsrådet.

Mens der i disse år bliver talt meget om alternativer til Dankortet, er det, ifølge Henrik Hyltoft, værd at huske på, at de internationale betalingskort - som mange digitale løsninger er bygget op om - er meget dyrere end Dankortet.

- Det er desværre umuligt for forbrugerne at gennemskue, hvad en betaling koster. Det bør derfor være mere gennemskueligt, hvad det koster at betale, så vi kan få bedre konkurrence på betalingsmetoder, siger han.

Når betalingerne ikke foregår i de fysiske butikker, men sker på en hjemmeside eller via net- og mobilbank, er konto til konto-betalinger billigst for samfundet, lyder det kort i analysen.

Opdateret 10. nov 2020