Nyt samarbejde om lokale fødevarer
Et nyt samarbejde mellem små og mellemstore fødevareproducenter og specialføde-varebutikker landet over vil snart give danskerne helt nye muligheder for at købe lokale fødevarer. I stedet for at købe fødevarerne i en gårdbutik eller i en af de store daglig-varekæder vil man kunne købe varerne online direkte hos producenten og afhente varerne hos den nærmeste specialfødevarebutik som en slagter, oste eller fiskeforretning.
Med et nyt samarbejde mellem den nye onlinehandelsplatform for små og mellemstore fødevareproducenter, smagdanmark.com og FødevareDanmark, der organiserer små og mellemstore fødevarebutikker, får de små fødevarevirksomheder helt nye muligheder for at markedsføre og sælge deres produkter.
De to samarbejdspartnere smagdanmark.com og FødevareDanmark forhandler for tiden med et distributionsfirma, der skal sikre transporten af fødevarerne fra producenterne til special-butikkerne. Forbrugerne ventes også at kunne få varerne leveret hjem til hoveddøren mod at betale en merpris.
Ny model
Laurids Siig Christensen er formand for Smagen af Danmark, der har etableret onlinehan-delsplatformen smagdanmark.com.
– Vi samarbejder med SMV Fødevarer, der er en del af FødevareDanmark. FødevareDanmark er organisationen, der samler slagtermestrene, ostehandlerne, fiskehandlerne og små og mellemstore fødevarevirksomheder.
– Hele deres netværk af specialbutikker får tilbudt muligheden med at fungere som netværk for producenterne og samtidig selv afsætte deres varer på portalen. Dvs. en helt ny forretningsmodel, der på en helt ny måde forener specialbutikker og små producenter.
Han oplyser, at salget af fødevarer fra små og mellemstore producenter stiger år for år.
– Salget af fødevarer fra små og mellemstore producenter er stigende. Dette er en ny måde at markedsføre sig på, og vi vil dermed bidrage yderligere til den stigning, der er i salget af lokale fødevarer, siger Laurids Siig Christensen.
Butikkerne
Markedschef i FødevareDanmark, Mads Illum Hansen, oplyser, at parterne venter på det endelige svar fra distributøren, som er meget interesseret i at være en del af den nye løsning.
– Det er en helt ny måde at tænke værdikæden ind på, siger han.
En producent eller specialbutik kan tilmelde sig smagdanmark.com, som sørger for at få varerne transporteret fra producenten til en af de butikker, der er med i FødevareDanmark. Ved udlevering vil der blot stå smagdanmark.com på, dvs. at butikken ved ikke, hvad der er i pakken, og om det eventuelt er produkter, der kan være i konkurrence med butikkens egne varer.
– Det er centralt i vores set-up. Men det giver nye muligheder for butikken, dels at den kan tiltrække flere kunder, og dels kan butikken selv begynde at sælge varer i hele landet gennem smagdanmark.com. Butikken kan gå fra et lokalt marked til det nationale marked.
– Du knækker grossistleddet, og slagteren eller ostehandleren kan pludselig melde varer ind til smagdanmark. com og sælge dem i hele landet. Vi oplever, at mange butikker gerne vil tage hul på nethandlen, men er stærkt begrænset af de omkostninger, der kan være forbundet med det.
Mads Illum Hansen tilføjer, at portalen samtidig åbner for det stødt stigende marked af cafeer og restauranter også får muligheden for at købe lokale fødevarer fra hele landet og få dem leveret eller afhente dem i den lokale slagter-, oste- eller fiskeforretning.
Han regner med, at distributionsløsningen vil køre i løbet af 2017, hvis distributøren går med i samarbejdet. Dernæst vil der gradvist kobles butikker og producenter på løsningen.