Ny tobakslov venter lige om hjørnet
Det kom med al sandsynlighed ikke til at skorte på bemærkninger til den kommende revision af tobaksloven ved høringsfristen, der udløb ved midnat den 21. februar.
Loven, som skal udmønte regeringens stort anlagte ”national handleplan mod børn og unges rygning”, vil ikke bare betyde prisstigninger på tobak, men trækker i sit kølvand også en række ændringer i forhold til tobaksreklamer, synlig-hed af tobak i butikkerne samt skærpede straffe og sanktioner ved salg til mindreårige – for blot at nævne nogle få.
Underlige krav
Hos brancheorganisationerne De Samvirkende Købmænd (DSK) og Nærbutikkernes Landsforening (NBL) har man siden 24. januar 2020, hvor Sundheds- og Ældreministeriet udsendte høringsmaterialet, arbejdet på høringssvar.
Begge organisationer understreger over for Dansk Handelsblad, at man er enig i den kommende lovs ånd (at mindske antallet af børn og unge som begynder at ryge, red.).
Dog påpeger de hver især, at udkastet til loven på nogle områder går for vidt, mens der er elementer, som bliver svært at gennemføre rent praktisk ude i butikkerne.
- Vi er endt på lige godt ni sider, hvilket er meget langt. Der er dog brug for, at visse dele af loven bliver genovervejet, hvis det skal være praktisk muligt for butikkerne at efterleve dem, lyder det fra Claus Bøgelund Nielsen, Vicedirektør i DSK, som især stiller spørgsmålstegn ved kravene til skiltning og aldersgrænser, som også tidligere er blevet diskuteret. Der er dog især ét aspekt af skiltningskravene, som DSK undrer sig særligt over:
- Af lovudkastet fremgår det, at de skilte med aldersbegrænsninger på tobak og alkohol ¬– som alle forhandlere skal rekvirere fra Sundhedsstyrelsen – ikke længere må være synlige før kunden efterspørger varen. Det vil, mildt sagt, være bøvlet, hvis man kræver, at samtlige mere end 7.000 tobaksforhandlere skal fjerne de nuværende skilte med diverse aldersgrænser for at anskaffe nye skilte med hhv. tobak for sig og resten for sig – skilte, som tilmed skal være skjult.
Claus Bøgelund Nielsen medgiver, at problematikken omkring skiltenes placering kan løses ved at gemme tobakken bag en låge, hvor aldersgrænsen så fremgår af lågens inderside, men det clasher med et andet aspekt af de nye regler, påpeger han.
- Myndighederne har hele vejen igennem lagt op til, at der skal være metodefrihed for butikkerne. Så det er op til den enkelte, om du vil have låger, gitter eller en sort plastiksæk. Men vi har svært ved at gennemskue, hvordan butikkerne i praksis har metodefrihed, når de samtidig skal overholde sådan et krav om skjult skiltning i hverdagen – og så giver det ingen mening at gemme aldersgrænserne væk, de skal da være fremme, så ingen er i tvivl, lyder det fra vicedirektøren.
Skjulte skilte
Claus Bøgelund Nielsen understreger samtidig, at der, så vidt han er bekendt med, ikke findes undersøgelser eller andet, som underbygger ideen om, at ”skjult skiltning” skulle have en effekt på målgruppen af børn og unge.
- Siden lov om røgfri miljøer i 2006 – og i særdeleshed efter ”aftale om en styrket forebyggelsesindsats på tobaksområ-det og om rygestop” fra april 2012 – har der været fokus på synlig skiltning med aldersgrænser i butikkerne, siger han og henviser samtidig til anbefalingerne fra rapporten ”forebyggelse af rygning blandt børn og unge – hvad virker?” som blev udgivet af Vidensråd for Forebyggelse i 2018.
- Rapporten indeholder rigtig mange anbefalinger, men intet om, at skiltemateriale med gældende aldersgrænser bør skjules. Det er heller ikke lykkedes at identificere lande, hvor der – i lighed med nærværende forslag – er krav om skjult skiltning.
Hvis ikke myndighederne kan fremvise dokumentation for, at skjulte skilte skulle have en forebyggende virkning, så ser DSK hellere, at reglerne forbliver uændrede, forklarer Claus Bøgelund Nielsen
Efterspørger længere snor
Hos NBL mener man, at den kommende lov i alt for høj grad sætter restriktioner uden at skele til typen af forretnings-drivende.
- Loven er temmelig omsiggribende, så vores høringssvar bliver også derefter, lyder det fra Torben Pedersen, landsfor-mand for NBL, som fortsætter:
- Og vi mener stadig, at loven i det nuværende udkast rammer skævt. Vi ser gerne, at der gives dispensation til de mindre forretninger ift. at implementere reglerne, så de kan sprede udgiften over eksempelvis en årrække. De store butikker kan hente det tabte hjem på andre varegrupper, men mange af vores medlemmer henter 50 pct. af omsætningen på tobak – og det vil ramme hårdt, når spillereglerne ændres. Vi frygter oprigtigt butiksdød i de små lokalsamfund, hvor de alle-rede i dag er rigeligt pressede, understreger landsformanden, som gerne ser en implementeringsperiode for mindre forretningsdrivende i størrelsesordenen 4-6 år.
Han henviser samtidig til Skatteministeriets udmelding fra december 2019. Dengang forventede ministeriet, at græn-sehandlen med cigaretter vil stige fra syv pct. i dag til 24 pct. fra 2022. Det svarer til omkring 940 mio. cigaretter og omkring en fjerdedel af det samlede danske cigaretforbrug.
Risiko for ulovlig tobakshandel
NBL har tidligere fremturet med en bekymring om øget illegal handel med tobak, hvis – eller rettere når – de nye regler træder i kraft med prisstigninger til følge.
- Jeg bor selv tæt ved grænsen, så jeg ved, hvor meget folk køber med hjem – og prisstigninger vil kun øge det salg. Hvis du efter april i år køber fire kartoner cigaretter ved grænsen, sparer du 600 kr. Når prisen stiger igen i 2022, vil besparelsen ligger på 800 kr. – og det er, hvis folk begrænser sig til de fire kartoner, man lovligt må føre ind i landet. Vi har ikke meget illegal tobakshandel i Danmark, men når prisen stiger, tror vi, det vil vælte ind med illegale cigaretter som er fyldt med alt muligt, siger Torben Pedersen med henvisning til, at udenlandske ”sorte” cigaretter kan være pro-duceret i lande uden samme restriktioner for indholdsstoffer som Danmark og EU.
Hvor realistisk er det, at almindelige danskere vil købe illegale cigaretter?
- Hvis prisen er lav nok, så skal folk nok købe illegale cigaretter. Det er ikke noget folk vil skilte med, men når prisen kommer op i det niveau, som regeringen foreslår, så bliver det pludselig en markant større post i budgettet. Nogle forbrugere vil selvfølgelig lægge tobakken på hylden, men for andre er det så indgroet en del af deres liv, at de vil gå langt for at have råd til deres cigaretter.