Ny rapport: De midaldrende er en overset og pengestærk forbrugergruppe

Forbrugere 13. sep 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Den unge og den ældre gruppe af forbrugere er ofte i fokus, når det kommer til målrettet markedsføring, nye produkter eller analyse af trends.

Derimod er de midaldrende mennesker i alderen fra 45-59 år en overset gruppe af forbrugere.

Det mener i hvert fald Euromonitor International, der netop har udsendt en rapport om netop denne aldersgruppe.

De midaldrende udgør 16 pct. af verdens befolkning, og gruppen forventes at vokse med 10 pct. inden 2020. Samtidig er de midaldrende den gruppe, der gennemsnitligt har den største købekraft, selv om nogle af de ældste har forladt arbejdsmarkedet. ”Med relativt høje indtægter er gruppen af midaldrende et interessant marked for luksusvarer og premium-produkter”, skriver Euromonitor i rapporten.

Og de er ikke bange for at prøve nye produkter. Således siger seks ud af ti, at de er villige eller yderst villige til at prøve nyt. Det betyder dog ikke, at de midaldrende bare smider om sig med penge. De er nemlig begyndt at tænke på deres alderdom. ”…de er ivrige efter at få den bedste værdi for deres penge, og målrettede rabatter vil blive hilst velkommen…”

Måske har de lidt længere tid at bruge i butikken, når der skal købes dagligvarer. I hvert fald er de mindre stressede, end de yngre generationer. "Kun 38 pct. siger, at de føler sig under konstant pres for at få gjort tingene. Det gælder for 48 pct. af dem mellem 15 og 29 år, og 47 pct. i aldersgruppen 30-44 år".

Går efter sund mad og motion

Ifølge rapporten er gruppen langt fra homogen, og det har betydning for den måde, de skal ”tiltales” på. Mens nogle har haft fokus på karrieren og fået børn sent – og derfor stadig fungerer som en børnefamilie, er andre helt fri for ansvar for andre end dem selv. En del af de midaldrende har dog gamle forældre, som de også tager sig af - eller måske børnebørn, som de vægter højere end venner og social status. For knap otte ud af ti er gode familierelationer på en top tre over de vigtigste ting i livet. Det betyder, at der på deres indkøbssedler kan være listet varer til alt fra mindre børn til den ældste generation.

Samtidig ønsker de ifølge rapporten ikke at blive tiltalt som midaldrende, da de ofte ser sig selv som lidt yngre og har samme præferencer som yngre generationer, når det kommer til eksempelvis mode. Ét emne er både vigtigt og fælles for gruppen, og det er et sundt helbred. De midaldrende tager ikke længere et godt helbred for givet, samtidig sætter næsten ni ud af ti et godt helbred på en top tre over de vigtigste ting i livet. De er vidende og derfor bevidste om, at de nødt til at prioritere motion og sund kost, hvis de ikke skal have livsstilssygdomme. Flere end to ud af tre synes, at et begrænset indtag af salt og fedt er vigtigt, lige som 76 pct. satser på ikke at blive overvægtige.

Opdateret 10. nov 2020