Nordiske brands med modet til at se mod øst har meget at vinde

Forbrugere 22. maj 2019 -
This describes the image
Foto: John Cassidy
Skrevet af: Redaktionen

Det vurderes, at antallet af kinesiske internetbrugere ved udgangen af 2018 lå på 802 millioner. Det er mere end Europas samlede befolkning og to en halv gange USA's befolkning. Samme år nåede den kinesiske e-handel en omsætning på 636 mio. dollars.

Den hurtige udvikling i Kinas økonomi og den eksplosive vækst af middelklassen har betydet, at Kina er blevet et marked med store muligheder for virksomheder, som er parate til at ekspandere.

Ikke alene er der tale om et marked og en købekraft af kolossale dimensioner – der er hos de kinesiske forbrugere desuden en stor og stigende interesse for skandinavisk mode og design. Nordiske produkter opfattes som trendy og af høj kvalitet.

I den hastigt voksende kundegruppe, som består af unge med et stigende rådighedsbeløb og en stærk brandbevidsthed, stiger efterspørgslen på nordiske livsstilsprodukter i rekordfart. Alligevel har mange nordiske brands stadig fokus på deres hjemmemarked og tøver med at træde uden for Danmark og Norden.

I en tid, som er præget af digital omstilling og handel på tværs af grænserne, har det afgørende betydning, at virksomhederne udforsker nye kanaler og markeder, så de kan vokse og fastholde kundernes interesse.

For elektroniske detailhandlende, som tør løfte blikket og se mod øst, er der meget at vinde. Tal fra Danmarks Statistisk viser, at kun 2 pct. af danske virksomheders samlede omsætning stammer fra websalg til udlandet i 2017.

Det er på trods af, at en analyse fra Dansk Industri i 2019 viser, at en kombination af e-commerce og eksport kan få en omsætning til at stige med helt op til 216 pct.

En analyse udarbejdet af Wilke med input fra DI Handel og CBS har ligeledes påvist i 2018, at 90 pct. af producent- og handelsvirksomheder ikke har erfaringer med at anvende globale onlinemarkedspladser. Begge disse udfordringer kan løses ved at anvende onlinesalgsplatforme, såsom Alibabas.

I modsætning til danskeres shoppingadfærd på nettet går kinesiske forbrugere ikke ind på de enkelte brands websites, men shopper i stedet på platforme som f.eks. Alibabas B2C-platform Tmall.

Her kommer hvert år 636 millioner aktive forbrugere, som er på udkig efter en shoppingoplevelse, der tager højde for de nyeste trends inden for sociale medier og de seneste innovationer.

Som eksempler herpå kan nævnes shoppingevents, som inddrager gamification og virtual reality. Når kunderne tilbydes en komplet oplevelse på platformene, bliver de længere tid og køber dermed flere produkter.

Virksomhederne bør vurdere, hvordan de kan udnytte ny teknologi, og hvordan de kan forbedre deres evne til at nå ud til kunderne – med de produkter, kunderne ønsker, og på det tidspunkt, hvor de ønsker dem. De brands, som klarer sig særlig godt, er dem, som ser ud over virksomhedernes etablerede strategier og undersøger, hvad der er unikt ved de asiatiske markeder, og derudfra udvikler lokale strategier.

De asiatiske markeder har unikke, kulturelle kendetegn, som også har betydning for kundeadfærden. Det kan eksempelvis nævnes, at andelen af den kinesiske befolkning, som ejer desktopcomputere, er meget begrænset sammenlignet med de nordiske markeder, mens der til gengæld var hele 713 millioner smartphonebrugere i 2018.

Det er på smartphones, at folk shopper og benytter betalingsydelser som Alipay – der har mere end en milliard brugere og tilbyder løsninger til at købe på platformene.

I Kina drejer shopping sig dog om andet end at handle. Det er en social aktivitet, hvor brugerne sammen med venner diskuterer produkter og læser anmeldelser på sociale medier. Shoppingevents som Singles' Day og kinesiske helligdage giver endnu flere unikke salgsmuligheder.

De virksomheder, som udnytter deres markedsviden i deres strategier og dermed brugertilpasser shoppingoplevelsen, har alle mulighed for klare sig suverænt godt i Kina.

For de virksomheder, som ønsker at skabe en tilstedeværelse på det kinesiske marked uden at være fysisk til stede i landet – eller som supplement til en fysisk tilstedeværelse – har platformsløsninger vist sig at fungere virkelig godt.

Lego, Ecco, Vero Moda, Rains og Bang & Olufsen er nogle af de danske virksomheder, som har fået stor succes på Alibaba. Men også mindre og nyere brands som svenske Foreo og Urbanears samt Stokke fra Norge har forstået mulighederne i at ekspandere ved hjælp af en platformsløsning og har således etableret sig på det kinesiske marked gennem Alibaba.

Nye trends og innovationer er i stigende grad inspirerede af det kinesiske forbrugermarked, som er under hastig udvikling. Hvis virksomhederne ikke skaber en tilstedeværelse på verdens største og hurtigst voksende detailmarked, kan det betyde, at brands går glip af en stor mulighed for vækst.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?