Netto skærer i madspildet
Netto er godt på vej til at reducere madspildet i butikkerne. I 2017 har kæden mindsket madspildet med tre pct. svarende til godt 500 tons.
Netto er dermed kommet fint fra start for at nå målet om at halvere madspildet i butikkerne inden 2030. Det var et mål, Netto lancerede for et år siden.
- Jeg er glad for resultatet. Men der skal arbejdes hårdt og målrettet fremover, hvis vi skal fortsætte og knække kurven for alvor, siger Nettos landedirektør, Brian Seemann Broe.
Netto offentliggjorde som den første dagligvarekæde sidste år, hvor meget mad der ender som affald i stedet for at blive solgt. I 2016 måtte 17.632 tons mad kasseres, mens Netto i 2917 formåede at bringe tallet ned til 17.121 tons.
Reduktionen er et resultat af mange forskellige tiltag, som Netto har sat i gang sidste år.
Blandt de mest effektive er et internt Waste Hunter team, som består af eksperter i Netto, der uddanner personalet i butikkerne til at bestille mere præcise varemængder.
Indtil nu har Waste Hunter teamet arbejdet med 35 butikker med gode resultater.
Netto har også sat andre forsøgsordninger i gang, bl.a. ompakning af frugt og grønt, hvor et enkelt stykke i en pose er skadet. Normalt ville posen inklusive de gode stykker blive smidt ud, men med ompakningen kan Netto sælge de gode stykker til en reduceret pris.
- Vi oplever, at vores kunder tager godt imod de initiativer, vi sætter i gang. De vil både hjælpe med at nedbringe madspildet og er naturligvis i bedste Netto-ånd også interesserede i at få et godt tilbud, siger Brian Seemann Broe.
I løbet af foråret lancerer Netto en digital løsning, som vil gøre det endnu lettere og mere overskueligt at finde nedsatte datovarer i butikkerne.