Næsten hver anden grænsehandler i Tyskland
Når danskerne kører på sommerferie, inkluderer det ofte et pitstop ved Fleggaard, Otto Duborg eller en af de øvrige butikker syd for grænsen.
At grænsehandlen peaker mest i sommerferien og stiger kraftigt igen til december, er de primære årsager til, at næsten hver anden dansker (46 pct.) shopper i grænsehandelsbutikkerne mindst en gang om året.
I Region Syddanmark er det syv ud af ti forbrugere, der har besøgt grænsebutikkerne det seneste år, mens det i Midtjylland og Nordjylland er henholdvis 55 og 49 pct.
Det viser en forbrugerundersøgelse foretaget af analysebureauet AIM Create på baggrund af besvarelser fra 1000 forbrugere fra 18 år og opefter.
Ikke overraskende er det sjællænderne, der shopper mindst i Tyskland. Blot 5 pct. af sjællænderne shopper kvartalsvis i en butik syd for grænsen, mens det omvendt gør sig gældende for godt hver tredje i Region Syddanmark.
Rengøring og vaskemiddel
Og ifølge AIM Creates undersøgelse er det ikke kun de traditionelle grænsevarer som slik, øl, vin og sodavand, danskerne køber.
"Ved enkelte mærker, indenfor eksempelvis rengøring og vaskemiddel, udgør salget ved grænsebutikkerne en ikke uvæsentlig andel af det samlede salg. Faktisk ser vi eksempler på mærker i disse kategorier, hvor op mod 20 pct. af kunderne udelukkende køber mærket syd for grænsen", skriver AIM Create i deres seneste nyhedsbrev.