Mange kunder vil mærke varens kvalitet

Forbrugere 28. sep 2016 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

27 pct. af de danske forbrugere har end ikke overvejet at købe dagligvarer på nettet. Den helt afgørende årsag til holdningen er, at de ikke kan se, om varernes kvalitet er i orden, når de shopper på en computerskærm.

Det fremgår af en undersøgelse, som AIM Create har gennemført. De har spurgt gruppen af forbrugere, som er afvisende over for at shoppe mad online, om deres holdning.

34 pct. svarer af de ikke kan bedømme, om kvaliteten er i orden, 25 pct. peger på, at de vil savne indkøbsoplevelsen, mens 23 pct. mener, at det er lettere at handle i butikken.

AIM Create vurderer, at netsupermarkederne derfor skal glemme denne gruppe forbrugere. De skal i stedet slå på stærke sider som pris og levering.

Derimod skal de fysiske butikker i endnu højere grad slå på de fordele, som det digitale supermarked ikke kan tilbyde. Det handler derfor om at kunne tilbyde kunderne en god indkøbsoplevelse, hvor man tydeligt kan fornemme varens kvalitet.

Opdateret 10. nov 2020