Måltidskasser har medvind
På få år er markedet for måltidskasser mere end fordoblet, så over 125.000 danske familier i dag får leveret friske råvarer direkte hjem til hoveddøren hver eneste uge. Samlet set vurderes salget af måltidskasser at udgøre ca. 750 mio. kroner med Aarstiderne som klart den største spiller på markedet med en omsætning på lidt over 450 mio. kroner sidste år.
Virksomheder som retnemt.dk og Kokkens Hverdagsmad har også kraftig medvind med deres måltidskoncepter med tocifrede vækstrater og henholdsvis 25.000 og 35.000 ugentlige leverancer, mens Skagenfood forventer, at 30 procent af virksomhedens omsætning i år vil komme fra salg af måltidskasser.
Også nye leverandører som blandt andre Menuboxen og Den Grønne Asparges er kommet til.
Ifølge detailhandelsekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia vinder måltidskasser indpas, fordi danskerne efterspørger convenience og savner inspiration i en travl hverdag.
- Måltidskasser sikrer, at man får økologi og kvalitetsmad, uden at man behøver tænke over dagligvareindkøb, som mange ofte forbinder med en sur pligt i hverdagen, siger Dorte Wimmer.
Hun fremhæver selv det paradoks, at danskerne er de forbrugere, der bryder sig mindst om at købe dagligvarer ud af 11 undersøgte nationaliteter, samtidig med at 45 procent af danskerne handler ind mindst tre gange om ugen og henviser til hendes bog “Fremtidens forbruger i dagligvarehandelen” som udkommer i september.
Kæder skal på banen
Derfor spår hun også måltidsløsninger via abonnement til at vokse yderligere og undres over, at ingen af dagligvarekæderne herhjemme er gået ind på markedet. Hverken online eller i de fysiske butikker.
- Set fra min stol er det mærkeligt, at ingen af kæderne har implementeret måltidskasser i de fysiske butikker. Der er f.eks. et inspirerende koncept i Amsterdam, Bilder & De Clercq, hvor kunderne kan vælge imellem syv forskellige retter, og hvor råvarerne er nøje afmålt, så intet mad går til spilde, siger Dorte Wimmer.
Hun fortæller, at flere danske dagligvarekæder selv har besøgt Bilder & De Clercq, og hun har umiddelbart svært ved at vurdere, hvad der holder de hjemlige dagligvarekæder tilbage fra at tilbyde måltidskasseløsninger.
- Danskerne er prisbevidste, men når vi køber convenience, er vi også villige til at betale ekstra, og derfor forstår jeg ikke, hvorfor kæderne ikke allerede er i gang. Der er helt sikkert et marked for det, som jeg ser det, siger Dorte Wimmer.