Måltider er et udbredt medarbejdergode
Måltider er et udbredt medarbejdergode, og flere og flere har således en kantineordning på jobbet.
En nylig undersøgelse fra Deloitte foretaget af Epinion viser, at 48 pct. af 2.086 adspurgte har adgang til en frokostordning, og at 41 pct. gør brug af ordningen. For 15 år siden var andelen af medarbejdere med en kantineordning 29 pct., ifølge Danmarks Statistik, og i 2010 var det tal vokset til 40 pct.
Dengang som i dag er tendensen tydelig. Jo større virksomhed, desto større sandsynlighed er der for, at den har et madtilbud til sine medarbejdere. Opgørelsen fra Deloitte viser også, at virksomheden ikke blot sørger for at stille sulten til frokost, men samtidig også serverer morgenmad.
35 pct. af alle medarbejdere har således adgang til morgenmad på jobbet og 30 pct. benytter sig af tilbuddet. Samtidig har 40 pct. adgang til mad og drikke ved overarbejde.
Take-away hitter
ISS Danmark er markedsleder på kantinedrift herhjemme. Den store servicevirksomhed har gennem de seneste tre-fire år oplevet en markant vækst i antallet af leverede kantine-ordninger, ligesom væksten i kantineordninger generelt også har været stigende, hvilket blandt andet ses på branchens væksttal, der ifølge DI Service er steget med mere end 50 pct. siden 2009.
I dag driver ISS cirka 200 kantiner, enten som en enkeltstående service eller som en del af en integreret facility services-aftale. Og ISS ser en klar tendens i retning af, at flere danskere også vælger at købe aftensmaden som take-away på jobbet.
- Vi oplever en stigende interesse for take-away i vores kantiner. Mange virksomheder opfatter det i dag som et ekstra personalegode, når man kan tilbyde medarbejderne at tage mad med hjem til familien efter arbejdstid. Hos flere af vores kunder supplerer vi desuden med take-away delikatesser, vine eller kager, som medarbejderne kan købe med hjem, fortæller Henrik Damgaard, direktør for catering ISS Danmark.
I de forgangne år er branchen generelt vokset med ca. 6-8 pct. om året, og hos ISS forventer man, at cateringforretningen vil vokse endnu mere.
- Vi forventer fortsat, at det danske marked vil vokse i de kommende år. Særligt forventer vi, at kantinerne tilbyder mere take-away og andre convenience-løsninger, siger Henrik Damgaard.
Dansk Handelsblad sætter i en artikelserie fokus på kampen om måltidsmarkedet, hvor især to spørgsmål står helt centralt:
Hvilke måltidsløsninger efterspørger danskerne, og hvorfor går de i stigende grad uden om dagligvarehandlen for at købe aftensmaden?
Og hvor kan dagligvarebutikkerne – både supermarkeder og discountbutikker – sætte ind for at få en større bid af det milliardstore takeaway-marked?