Langt flere danskere køber dagligvarer på nettet
Hvis antallet af ambitiøse nye initiativer i sig selv var nok til at måle udviklingen på det danske online-dagligvaremarked, var tidspunktet nok kommet for at annoncere det helt store gennembrud.
På ganske få måneder har Coop.dk Mad, leverandørernes Shobr-portal og nu senest Rema 1000s Vigo.dk-initiativ fået premiere. Og dertil kommer, at det største danske e-supermarked, Nemlig.com, nu er gået i gang med at indtage både jyske og fynske byer.
Men også forbrugerne er i bevægelse, viser nye tal fra analysevirksomheden GfK, der har taget den aktuelle temperatur på online-hjørnet af markedet i analysen ”Dansk dagligvarehandel - status 1. halvår 2016”.
På mindre end et år er den andel af de danske husstande, som rent faktisk har købt dagligvarer online steget fra 9,4 til 12,1 pct. Det svarer til en vækst på 29 pct.
Markant og interessant rekruttering
GfK betegner det som en ”markant køberrekruttering”.
- 12,1 pct. af alle danske husstande har handlet dagligvarer på internettet de seneste 12 måneder, hvilket er en markant stigning sammenholdt med tidligere periode. Dette er bl.a. drevet af Nemlig.com og Årstiderne, fremhæver man hos GfK.
Samtidig køber dem, der e-handler dagligvarer, flere gange end tidligere. Til gengæld falder prisen på den gennemsnitlige kurv.
Ifølge GfK har online-butikkerne godt fat i ”de interessante shoppere”, som er mere ligeglade med pris end gennemsnittet. Der er også større vækst blandt de yngre aldersgrupper.
- Den demografiske profil på onlineshopperne er i overvejende grad ikke-prisbevidste husstande bosat i Hovedstaden. Dog er den demografiske profil i udvikling da de mere eller mindre prisbevidste forbrugere i stigende grad shopper online.