Kunderne får ideer til grill i butikkerne

Forbrugere 25. maj 2016 -
This describes the image
Foto: Henrik Denman
Skrevet af: Henrik Denman

Supermarkederne er en vigtig inspirationskilde, når danskerne skal finde på ideer til grillen, der med det solrige forårsvejr er flyttet frem på altanen eller terrassen.

Således mener seks ud af 10 grillelskende danskere, at de bliver inspireret til at grille, når deres supermarked har et godt tilbud på kød, fisk eller kylling til at lægge på grillen.

Hver tredje forbruger bliver inspireret af grillopskrifter og inspiration til nye måder at grille på, mens knap hver femte får inspiration til at grille, når der er tilbud på grillbriketter.

Tendensen fremgår af en ny analyse af danskernes grillvaner, som Kundepanelet har foretaget.

Adm. direktør Carsten Wandorf fra Fritz Schur Consumer Group, der leverer briketter og grilludstyr til både det danske marked og flere nabolande, er ikke i tvivl om, at supermarkederne både er en vigtig inspirationskilde og har gode muligheder for at skabe mersalg i grillsæsonen:

– Tal fra dagligvarehandlen viser, at kunderne køber for 20-25 pct. mere, når de køber briketter til grillen derhjemme, og det er et mersalg, hvor udgiften til briketterne er fraregnet. Når kunderne skal hente briketter, begynder de typisk også at overveje, hvad de skal bruge ekstra for at få en hyggelig grillaften hjemme, siger han.

Grillelskere

Danmark er det land på verdensplan, der griller mest pr. indbygger, og selv om flere går over til gasgrill, er der fortsat mange, der bruger en traditionel grill med briketter.

Mens kvinder dominerer i køkkenregionerne, fylder mændene langt mere ved stegningen på grillen. Omkring 60 pct. af forbrugerne svarer, at manden er ansvarlig for at grille, mens kvinderne oftest står for tilbehøret. En fjerdedel deles om opgaven.

Carsten Wandorf mener, at dagligvarebutikkerne med fordel kan udnytte grillsæsonen til at øge salget. Selv om de fleste fokuserer på f.eks. grillpølser og bøffer, er der mange flere muligheder med bl.a. frugt og grønt og fisk.

– Butikkerne skal skabe et inspirerende miljø, men det vil kræve, at man skal bryde nogle bastioner ned. Den store udfordring er at få food og nonfood til at spille bedre sammen, siger han.

Opdateret 10. nov 2020