Kunder skal sponsorere LØS Market
Når københavnerne til sommer kan købe økologiske varer uden plastikemballage i LØS Market på Vesterbro, vil det måske være i en butik, der er delvist sponsoreret af kunderne.
I hvert fald har initiativtagerne startet en såkaldt crowdfunding, hvor man ved at købe forskellige ’incitamenter’, kan støtte projektet.
Butikslokalet på Vesterbro er på plads og der er nok penge til at etablere og åbne butikken op. Men holdet bag den emballagefri butik synes, at konceptet skal ejes i fællesskab.
Derfor skal fremtidige kunder f.eks. kunne investere i de særlige beholdere, som løsvarerne skal doseres fra, pantflasker til vin og olie, vaskemaskine og tørresystem til pantflaskerne, pumpesystemer til dosering af flydende varer og et vandfiltreringsanlæg.
Incitamenterne kan købes fra 20 kroner og op, og hvert beløb udløser forskellige gaver. En tyver udløser f.eks. et takkekort lavet af frøpapir, som man kan plante ud i haven. 500 kroner udløser et nul-emballage indkøbssæt med både indkøbspose, flasker til vin og olie, en glaskrukke samt stofposer til tørvarer og frugt og grønt, imens 1500 kroner giver lov til at få ens navn på én af de særlige beholdere til løsvarer.
Initiativtager Frédéric Hamburger tror på, at crowdfundingen lykkes. Men skulle det gå galt, findes der en plan B. LØS Market er nemlig i kontakt med Merkur Andelskasse, der muligvis vil medfinansiere projektet.
Crowfunding-kampagnen startede den 1. april, og der skal i alt indsamles 350.000 kroner, for at støttebeløbet bliver udbetalt.