Kundepanelet møder de unge på Facebook

Forbrugere 27. jan 2016 -
This describes the image
Screendump: Ungdomspanelet

Markedsundersøgelser af unge mellem 13 og 25 år fungerer bedst via de sociale medier.

Vil man finde ud af, hvilke trends der tænder de unge, er man nødt til at spørge dem der, hvor de er.

Det har Analysevirksomheden Kundepanelet.dk erkendt, og derfor har virksomheden nu oprettet Ungdomspanelet på Facebook og på Instagram.

Ideen om Ungdomspanelet udspringer egentlig af, at en af vores kunder ville have svar på nogle spørgsmål fra de unge. Vi forsøgte via vores sædvanlige kanal tilbudsavisen.dk, men svarprocenten fra ungdomsgruppen var markant lavere end fra de lidt ældre, fortæller direktør for Kundepanelet.dk, Claus Nykjær.

Han hørte fra andre markedsanalysevirksomheder, at de også havde problemer med at få svar fra de unge.

- De unge er en meget interessant målgruppe med højt forbrug i en række kategorier, og derudover er de fremtidens forbrugere. Det er derfor yderst vigtigt for producenterne at få input fra de unge, så vi satte os for at finde en løsning, siger Claus Nykjær.

Følger de unge på sociale medier

Kundepanelet kunne konstatere, at de unge bevæger sig på andre medier og kommunikerer med hinanden på en helt anden måde end deres forældre. De er stort set altid online, men deres tålmodighed er kort.

- Derfor må analysen hverken være lang eller for kompleks. Den skal eksempelvis ikke indledes med spørgsmål om den unges civilstand, familieforhold eller andre spørgsmål, der er irrelevante for en 16-årig, siger Claus Nykjær.

De unge vil til gengæld gerne deltage i konkurrencer, og de involverer gerne deres venner.

- Løsningen er derfor at møde dem på de sociale medier, tilbyde dem at deltage i konkurrencer og kun stille få og relevante spørgsmål. Deltager de, tagger de gerne deres venner, og på den måde spreder undersøgelsen sig. Vi har derfor etableret et særligt Ungdomspanel, som går målrettet efter gruppen mellem 13 og 25 år – altså frem til man typisk begynder at stifte familie selv, siger Claus Nykjær.

Kundepanelet.dk gik i luften med et nyt onlinekoncept til markedsanalyser i begyndelsen af 2015 og har siden leveret en lang række analyser til blandt andre Dansk Handelsblad.

En af de første analyser, Ungdomspanelet har lavet, handler om de unges brug af sociale medier og deres kommunikationsformer.

Opdateret 10. nov 2020