Kun hver tredje netkunde vil anbefale sin take away-leverandører
Siden FDIH i februar spurgte ca. 1200 danskere om deres køb i forskellige netbutikker, har coronakrisen vendt helt op og ned på forbrugernes indkøbsmønstre. Blandt andet er flere begyndt at købe mad online, hvilket helt sikkert vil ændre de tendenser, som den seneste undersøgelse viser.
Kigger man tilbage til februar, svarer 12 pct. af forbrugerne, at de vil handle mere via nettet det kommende år, end de har gjort det seneste år. De planer har formentlig ændres sig på flere måder. Dels købes der i øjeblikket mindre tøj og elektronik og langt færre rejser og oplevelser - til gengæld købes der mere mad.
Tilfredsheden med onlinesupermarkederne er faldet: I opnår dagligvarer på nettet kun den næst højeste score, nemlig 44 point, lige efter "Film, musik og bøger", der ligger i toppen med 50 point. Det er dog kun 6 pct., der vil fraråde andre at handle i onlinesupermarkedet - de såkaldte detractors.
Kategoriens score har før ligget i top, således også i januar med hele 67 point.
Anderledes utilfredse er netkunderne med deres leverandør af take away og fastfood. Således er det kun 36 pct. der vil anbefale deres leverandør til andre. Det giver en score på 10 point.
Det er dog også interessant at se, hvordan netop den kategori udvikler sig i næste analyse, da der er kommet mange nye leverandører af take away til under coronakrisen - nemlig en del af de lukkede spisesteder.
En anden ting, der nok i mindre grad er påvirket af coronakrisen er mængden af forbrugere, der benytter deres smartphones til indkøb på nettet. 32 pct. af handlerne i februar blev foretaget via en smartphone.
Blandt temaerne i februars analyse er svindel på nettet. Ananlysen viser, at 29 pct. af forbrugerne er bekymrede for svindel. 13 pct. har oplevet svindel, hvilket svarer til i 2019.
Bekymringen er størst hos pensionisterne, som kun oplever halvt så meget svindel som de unge.
Risikoen for svindel er størst, når man køber tøj, sko og accessories. Enten kommer varen ikke frem - eller er en kopi.
Undersøgelsen er foretaget via Wilkes onlinepanel, Wilke Wisdom.