Kun hver tiende tjekker altid smiley-rapport

Forbrugere 16. nov 2016 -
This describes the image
Fødevarestyrelsen sætter fokus på datovarer. Smileyordningen. Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Hver tredje forbruger tjekker aldrig, om den dagligvarebutik, de handler i, har fået en sur smiley. Det viser en undersøgelse, som Kundepanelet har foretaget for Dansk Handelsblad på forbrugersitet Tilbudsugen.dk.

Hver femte svarer, at de stoler på, at hygiejnen er i orden i butikken.

Hver tiende kunde tjekker butikkens kontrolrapport, hver gang han eller hun handler, mens godt halvdelen af de adspurgte svarer, at de nogle gange kigger efter, om butikken har fået en sur smiley.

Det betyder ikke, at kunderne er ligeglade med, om hygiejnen er i orden. Faktisk svarer syv ud af ti, at det i høj grad betyder noget for dem, om butikken har fået en sur smiley for dårlig hygiejne, mens yderligere 21 pct. siger, at det i nogen grad betyder noget. Hver tredje overvejer at finde et andet sted at købe mad, hvis kontrolrapporten viser, at der er problemer.

Fire ud af ti siger, at de overvejer at tage en snak med personalet, hvis der hænger en problematisk smileyrapport ved indgangen.

Hvis butikken har fået en sur smiley, fordi der er administrative problemer, har det til gengæld mindre betydning. Næsten halvdelen af de adspurgte siger, at det i mindre grad eller slet ikke betyder noget.

[caption id="attachment_55368" align="aligncenter" width="569"]Illustration: Ulrik Samsøe Figen Illustration: Ulrik Samsøe Figen[/caption]

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?