Kongelig og folkelig opbakning

Forbrugere 16. mar 2016 -
This describes the image
Fotos: Mikkel Østergaard
Skrevet af: Henrik Denman

Det var ikke kun den kongelige gæsteoptræden i skikkelse af Prinsesse Marie, der forleden gjorde åbningen af Danmarks første butik med overskudsmad til en usædvanlig begivenhed. Også de mange aktionærer, der i løbet af bare tre uger har købt folkeaktier for over en million kr., gjorde butiksåbningen til noget særligt.

Da Prinsesse Marie havde erklæret Wefood-butikken på Amagerbrogade 151 i København for åben, kunne kunderne strømme ind i den lille hjørnebutik. Da Dansk Handelsblad besøgte butikken en uges tid efter åbningen, kunne man hurtigt konstatere, at der fortsat er en solid folkelig opbakning om butikken.

Hjerteskærende

[caption id="attachment_48934" align="aligncenter" width="1021"]Wefood, Amagerbrogade, indvielse, prinsesse Marie, København, foto: Mikkel Østergaard Wefood, Amagerbrogade, indvielse, København, foto: Mikkel Østergaard[/caption]

Ideen til en butik med overskudsmad er udtænkt hos Folkekirkens Nødhjælp. Generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen beskriver ideen bag projektet således:

– 800 mio. mennesker verden over lever i så stor fattigdom, at de må gå sultne i seng, mens vi i Danmark hvert år smider 700.000 tons mad ud. Dette hjerteskærende modsætningsforhold er en af de helt store årsager til, at Folkekirkens Nødhjælp har taget teten i etableringen af Wefood.

Konceptet er lige så enkelt som det kan være vanskeligt at håndtere. Butikken sælger varer, som ikke kan sælges i almindelige supermarkeder, fordi bedst før-datoen er overskredet, de er blevet trykket i fragten, etiketten er sat forkert på eller der er fejl i emballagen. Butikken får også fødevarer fra producenter, der har varer med fejl i emballagen eller en forkert mærkning af poserne, og som normalt vil være tvunget til at smide varerne ud.

Udfordringen

[caption id="attachment_48933" align="aligncenter" width="1021"]Wefood, Amagerbrogade, indvielse, prinsesse Marie, København, foto: Mikkel Østergaard Wefood, Amagerbrogade, indvielse, København, foto: Mikkel Østergaard[/caption]

Udfordringen for Wefood er, at der hurtigt bliver udsolgt på hylderne. Det oplevede Dansk Handelsblad den eftermiddag, vi var på besøg. Folkene bag Wefood er helt klar over problemet og arbejder ihærdigt på at få udvidet kredsen af leverandører både blandt lokale supermarkeder og andre fødevarebutikker og producenter.

– Vi satser især på at få friske leverancer af brød og grøntsager hver dag. Vi får i dag især vores brød og frugt og grønt fra Føtex, men flere supermarkeder i nærområdet har meldt deres interesse og begynder snart at levere overskudsmad til os, forklarer pressechef i Folkekirkens Nødhjælp, Per Bjerre.

– Vi arbejder også ihærdigt på at få fat i lokale bagere, som dagligt har overskud af brød. Vi kan se, at interessen er der i detailhandlen i lokalområdet, tilføjer han.

Han siger, at Wefood jævnligt får tilbudt større leverancer af fødevarer fra producenter. Forleden blev Wefood kontaktet af en producent, der ville vide, om butikken ville modtage 30 paller med frossent brød. Med de to kummefrysere, der står i Wefood-butikken, kan sådan et tilbud være lidt af en udfordring, og derfor er det målet at udvide lagerkapaciteten i forhold til i dag, hvor man har et frostlager i Sydhavnen.

Det er ikke kun varestrømmen, der giver udfordringer. Butikken oplevede således, at den solgte pakker, der var mærket som grødris, men som i virkeligheden var basmatiris. Der var sket en fejl i mærkningen, og det var en type fejl, der normalt ville betyde, at et traditionelt supermarked skulle smide varen ud.

En god handel

[caption id="attachment_48935" align="aligncenter" width="1021"]Wefood, Amagerbrogade, indvielse, prinsesse Marie, København, foto: Mikkel Østergaard Wefood, Amagerbrogade, indvielse, København, foto: Mikkel Østergaard[/caption]

Problemer med udsolgte varer holder dog på ingen måde kunderne væk fra butikken. Ifølge Per Bjerre besøger et sted mellem 300 og 500 mennesker butikken i løbet af de fem timer fra 15 til 20, hvor den har åbent på hverdage.

– Kunderne ved godt, at de ikke skal komme med en indkøbsseddel og gå efter bestemte varer. De kommer, fordi de gerne vil støtte projektet, og fordi mange kan lide at gøre en god handel. Det er lidt ligesom at gå i en Tiger-butik. Der ved man heller ikke, hvad de har i denne uge, og hvis man går efter en billig limstift i en Tiger-butik, er det ikke sikkert, at de har den i denne uge, selv om de havde den i sidste uge. Sådan er det også i Wefood, forklarer han.

Den store interesse hos både forbrugere og leverandører gør, at Folkekirkens Nødhjælp ønsker at åbne flere Wefood-butikker i landet.

– Vi håber, at butik nummer to kommer senere i år. Det er jo almindelig sund fornuft at åbne flere butikker, mens interessen er stor. Problemet for os er ikke så meget at finde lokaler, men at finde tilstrækkeligt med frivillige, der vil deltage i det faste hold, der driver butikken, siger Per Bjerre.

Det er dog ikke kun lokale forbrugere, der går på opdagelse i Wefood. Blandt de besøgende er også udenlandske gæster og journalister. I løbet af den eftermiddag, Dansk Handelsblad besøgte butikken, var der således på samme tid en gæst fra Kina. Den store interesse glæder Per Bjerre:

– Historien om Wefood løber verden rundt, siger han med en god portion stolthed.

[caption id="attachment_48936" align="aligncenter" width="1021"]Wefood, Amagerbrogade, indvielse, prinsesse Marie, København, foto: Mikkel Østergaard Wefood, Amagerbrogade, indvielse, København, foto: Mikkel Østergaard[/caption]

Opdateret 10. nov 2020