Kødproducenter kaster sig over vegetarisk convenience
To forbrugertendenser overlapper hinanden: På den ene side skal det være nemt og hurtigt at få mad i hverdagen, for der er ikke tid til de store kokkereringer i køkkenet.
På den anden side får diskursen om bæredygtighed og dyrevelfærd flere til at vælge kødet fra, i hvert fald engang imellem.
Hvordan takler man så det, når man er vant til at sælge kød til folket?
Tulip har vovet sig ind i markedet med vegetarpålæg, og det har været så stor en succes, at kødproducenten arbejder videre med kødfri produkter.
- Vi har haft god succes med at lancere veggiepålæg i vores Den Grønne Slagter-regi. Det er gået rigtig godt, og der kommer helt sikkert også flere løsninger på det segment, siger Michael Ravn, kommunikationsansvarlig i Tulip.
Kødgrossister skruer op for grøntsagerne
Han understreger, at markedsandelen for nemme, kødfri alternativer stadig er meget lille, men at det er en niche i vækst.
- Vi har en analyseafdeling og en produktudviklingsafdeling, som arbejder med convenience, og vi har et innovationsteam, som arbejder meget dedikeret med dette segment. Vi har været til stede på markedet i rigtig, rigtig mange år, og vi prøver stadig at være til stede i den udvikling og være fi rstmover på nogle af de parametre, der ligger inden for convenience, siger Michael Ravn, som dog ikke vil komme nærmere ind på, hvilke produkttyper Tulip har i pipelinen for convenience.
Også blandt landets mindre kødgrossister handler det om at ”genopfinde sig selv”, siger Michael Gertz, bestyrelsesmedlem i Danske Slagtermestre.
Derfor er flere begyndt at lave vegetarprodukter og ’ready to heat’-løsninger for at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter convenience- mad – gerne uden kød.