Kærlighedsrosernes store dag
-
Roserne kan købes i dagligvarebutikker med omtanke for både miljø og sit hjertes udkårne
Vejen til romantikken på Valentine’s day i dag går forbi dagligvarebutikken. Det mener direktøren for Fair-trade Danmark.
Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø.
- Det er nok de færreste, der synes, det er den bedste stil at aflevere en buket folieindpakkede roser fra supermarkedet til sin udkårne, når kærlighedsdagen over dem alle – Valentine’s Day – oprinder. Men det er rigtig god stil at give din kæreste en buket fra supermarkedet. Det bør du faktisk gøre, siger direktør hos Fairtrade-mærket Danmark, Camilla Erika Lerberg.
Fairtrade-mærket er med til at sikre, at både arbejdsforhold, løn og betaling til de lokale producenter og arbejdere på blomsterfarmene er retfærdig og rimelig.
Tryghed for kvinder
Derudover bliver der taget særligt hensyn til kvinder, som tæller halvdelen af de ansatte i produktionen, hvilket gavner ligestillingen, fordi kvindernes position i samfundet bliver styrket.
- På Fairtrade-certificerede blomsterfarme har man f.eks. krav om særskilte toiletter til kvinder, og der er tydelige retningslinjer for, at man ikke accepterer sexchikane og overgreb, siger Camilla Erika Lerberg.
Det skaber grobund for en branche, hvor det er trygt for kvinderne at kvinder.
- Det er afgørende for verdens fremtid, at vi får kvinderne ind på arbejdsmarkedet, fordi det skaber økonomisk fremgang i hele samfundet, siger Camilla Erika Lerberg.
Fairtrade-mærkede roser er dyrket på blomsterfarme i naturligt varme og solrige områder – hovedsageligt i Kenya.
- Det betyder, at roserne afsætter et klimaaftryk, der er 5,5 gange mindre belastende end roser, der er dyrket i et kunstigt opvarmet og oplyst drivhus i Holland – også når transporten til Europa regnes med, lyder det fra Fair-trade Danmark.
Lavt kendskab - men stigende markedsandel
En analyse, som Norstat netop har lavet for Fairtrade-mærket Danmark, viser at 44 pct. af de danske forbrugere mellem 18 og 99 år aldrig har hørt om Fairtrade-mærkede roser, og 23 pct. har aldrig købt en buket med Fairtrade-mærket på.
I dag bliver Fairtrade-buketterne solgt i Lidl, Netto, Føtex, Bilka og udvalgte Coop-butikker. Det har boostet salget, men Fairtrade-direktøren håber, at markedsandelen kan komme højere op.
- Vores markedsandel i Danmark steg fra 4,3 procent i 2021 til 29 procent i 2022. Det er rigtig godt, men der er stadig et stykke vej til Sverige, hvor Fairtrade-roserne har en markedsandel på omkring 50 procent, og Finland, som ligger helt oppe omkring 80 procent, siger Camilla Erika Lerberg.