Kædernes vinsalg i fremgang
Selv om Danmark er det land med flest vinimportører i verden målt per indbygger, vinder dagligvarekæderne overraskende markedsandele, når man ser på det samlede danske vinmarked.
Hvor Dansk Supermarked, Coop og Dagrofa stod for 80 pct. af det danske vinsalg i 2006, er det i dag lykkedes dagligvareaktørerne at hæve markedsandelen til 83 pct., skriver Vinbladet.
Og meget tyder på, at danskerne hang til rødvine har toppet. I årene 2006 til 2015 er salget af rødvin dalet med 20 pct. herhjemme, mens forbrugerne til gengæld har fået lyst til langt mere Champagne, som er steget med 77 pct. i samme periode.
Men også salget af hvidvin og mousserende vine er steget med henholdsvis 10 og 57 pct. ifølge tal fra Danmarks Statistik.
Italiensk vin i front
Mens fransk vin toppede salget i 2006 med en markedsandel på knap 21 pct. af det samlede vinsalg herhjemme er Frankrig røget ned som nummer tre på danskernes vinbarometer med en markedsandel på 12 pct. i 2015.
Derimod har italiensk vin i den grad overtaget positionen som forbrugernes foretrukne favorit og ligger for sjette år i træk i top med en markedsandel på 21 pct. mens chilensk vin er det næststørste vinland målt på forbrugernes indkøb med en andel på 14 pct. imod ca. 13 pct. tilbage i 2006.
"Ingen har tal på, hvor meget der handles på nettet, men alle taler om en klart stigende tendens i hele perioden, og at den opadgående kurve vil fortsætte nu, hvor de store supermarkedskæder for alvor er begyndt at satse på webhandel", skriver Vinbladet og oplyser, at også salget af økologiske og biodynamiske vine har været i stor fremgang de sidste ti år.