Kæder vil hæve omsætningen på færdigvarer

Forbrugere 17. maj 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

I begyndelsen af 2016 meldte Coop ud, at dagligvaregiganten ville lancere det nye C Måltidsmarked i 400 Kvickly-varehuse, SuperBrugsen og Irma.

Satsningen skulle samle måltidsløsningerne under et koncept og hæve omsætningen inden for kategorien med 30 pct. fra et niveau på cirka 1,5 mia. kroner, når konceptet var fuldt udrullet, sagde koncernchef i Coop Gregers Wedell-Wedellsborg dengang til Dansk Handelsblad.

Samtidig udelukkede koncerndirektøren ikke, at det nye måltidskoncept senere ville blive udrullet til Fakta og Dagli’Brugsen. Ifølge Gregers Wedell-Wedellsborg havde forbrugerne selv peget på, at de ønskede løsninger, der hjalp dem til at spare tid i en travl hverdag, og derfor havde Coop i samarbejde med Meyers, Cofoco, Hanegal og egne slagtere udviklet konceptet, der skulle tage kampen med takeway. - Forbrugerne har flyttet indkøb fra supermarkederne til takeaway og færdigmad for omkring 10 mia. kroner. Den udvikling vil vi gerne vende, sagde Wedell-Wedellsborg om den ambitiøse mission.

Forventer vækst

Også hos Dansk Supermarked forventer man en stigende vækst i convenience og færdigmad. Sidste år voksede convenience-kategorien med over 10 pct. i Dansk Supermarked, og dagligvarekoncernen har stor tiltro til, at væksten fortsætter.

- Der er en stigende efterspørgsel hos vores kunder på netop disse produkter, hvorfor vi selvfølgelig løbende udvikler og udvider sortimentet for denne produktkategori. Både i Føtex og Bilka arbejder vi med flere convenience- og færdigretsløsninger, som kunderne snart vil møde i butikkerne, fortæller Søren Bo Christensen, indkøbschef for fastfood i Dansk Supermarked.

Han peger på, at f.eks. Føtex Food i dag tilbyder et bredt sortiment af mange forskellige convenience-løsninger, ligesom Netto i samarbejde med Løgismose har udviklet en række convenience-produkter, som man forventer at udbrede yderligere.

Hos Meny har man også store forventninger til kategorien inden for især måltidsløsninger af høj kvalitet. - Vi oplever vækst på premium-koncepter, som vi kan se løfter sig i de her år, og vi forventer en stigende markedsandel hos Meny, siger Martin Brinch Jöhncke, koncept- og udviklingsdirektør i Købmandshuset.

Ifølge Martin Brinch Jöhncke har Meny haft stor fokus på at udvikle madløsninger i tæt samarbejde med medarbejdere og leverandører. Og han mener også, at der vil komme flere og bedre måltidsløsninger i Dagrofas andre kæder.

- I forbindelse med, at Spar skiftede navn her i weekenden, lancerede vi Hverdagsklassikere for to personer til 50 kroner. Der er ingen tvivl om, at det her marked er i vækst, siger han.

Opdateret 10. nov 2020