Kæder tøver med måltidskasser
Selv om måltidskassemarkedet om få år runder 1. mia. kroner i omsætning, og nærmest dag for dag tager bittesmå lunser af dagligvarekædernes markedsandele, har Meny taget et bevidst valg om at satse på de fysiske butikker og investere endnu mere i udvalg, produkter og betjening.
- Vi har taget et klart strategisk valg om, at vi investerer vores penge i butikkerne og fokusere på vores ferskvarerafdelinger, siger Martin Brinch Jöhncke, direktør for koncept og forretningudvikling i Meny.
Han forklarer, at Meny i dag tilbyder måltidsløsninger i alle butikker, som er kendetegnet ved at være færdigmad af høj kvalitet og ofte kan være bygget op omkring lokale råvarer.
Og det er en satsning, hvor Meny i dag oplever rigtig god vækst.
- Vi ser også en vækst i convenience. Vi vil gerne løbende udvikle vores koncept og give forbrugerne et reelt valg, der er nemt og sparer dem tid, hvad enten det ready to eat, heat eller cook. Her er vores færdigretter helt klart mere convenient end måltidskasserne, påpeger Martin Brinch Jöhncke, der fortæller, at kæden også følger med i udviklingen indenfor måltidskasser.
Koncept passer til Coop
Måltidskasser kræver ikke mindst den rette logistik, når der skal leveres direkte til kunderne. Og den har Coop nu fået på plads med deres nye dagligvarekoncept over nettet.
Samtidig flugter måltidskasser i høj grad med Coops mission om at inspirere og gøre det nemmere at leve sundt, ligesom en anden gevinst ved måltidskasser er mindre madspild.
Derfor vil Coop da heller ikke afvise at entrere markedet for måltidskasser.
- Det er et interessant marked, som vi har fulgt gennem et stykke tid. Og derfor vil jeg heller ikke afvise, at vi går ind på markedet på et tidspunkt, siger Morten Viktor, kommerciel direktør for Coop.dk Mad.
Han fortæller, at fokus i øjeblikket er på at udbrede kendskabet til Coop.dk Mad og gøre konceptet til hele Danmarks onlinebutik.
Morten Viktor tilkendegiver dog også, at det i naturlig forlængelse af Coops onlinebutik kunne give god mening at udvide med et decideret måltidskassekoncept.
Ifølge den kommercielle direktør skal man dog også være helt sikker på, at kunderne får en god oplevelse, når man introducerer et nyt koncept.
- Vi er hos Coop meget opmærksomme på at leve op til vores kerneløfte “sammen om bedre mad”. Måltidskasser passer fint med vores kundeløfte, men det er også et ekstra lag af service ovenpå det koncept, vi netop har introduceret, og som vi skal have øget kendskabet til, påpeger Morten Viktor.