Ingen vækst i dagligvareforbruget

Forbrugere 26. mar 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Trods økonomisk vækst og efterhånden næsten 3 mio. i job, kniber det gevaldigt med at få danskerne til at bruge endnu flere penge på fødevarer og dagligvarer.

Danmarks Statistik har netop offentliggjort detailomsætningsindekset for februar. Her lå danskernes forbrug af fødevarer og dagligvarer fuldstændig uændret i forhold til januar, mens forbruget er faldet med beskedne 0,1 pct., når man sammenligner de tre måneder december-februar med samme periode i 2017/2018.

Desuden ligger december-februar blot 0,1 pct. over salget af fødevarer og dagligvarer i de tre foregående måneder september-november.

Den samlede detailomsætning er faldet med 0,8 pct. i de seneste tre måneder i forhold til de foregående tre måneder, mens danskernes detailforbrug var 0,2 pct. højere i februar
sammenlignet med den store udsalgsmåned januar, når der korrigeres for prisudvikling og normale sæsonudsving.

Hos Dansk Erhverv kalder man tilbagegangen 'overraskende' set i lyset af de gode forudsætninger for et stigende privat forbrug i form af rekordhøj beskæftigelse, lav ledighed og stigende realløn.

Samtidig peger Dansk Erhverv især på et skuffende salg af fødevarer under det nuværende opsving.

- Detailomsætningen er steget i løbet af de senere år, og er samtidig steget pænt igennem opsvinget. Op mod sidste opsving var det særligt salget af fødevarer, der trak væksten i detailsalget - det har vi ikke helt set under dette opsving. Under dette opsving er det især bilsalget, der stiger pænt, konstaterer økonom Kristian Skriver, Dansk Erhverv, i en kommentar til udviklingen.

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?