Indkøbskurvens vindere giver en milliard ekstra

Forbrugere 19. apr 2016 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Claus Jensen

 

Kategorier med nemme og nydelsesfulde produkter trækker i øjeblikket væksten i dansk dagligvarehandel.

Det viser en opgørelse fra analysehuset Nielsen, som har sat navn på de top 15 kategorier, som er de mest voksende i de danske dagligvarebutikker målt i kroner. Samlet bidrager de 15 kategorier med vækst på over en mia. kr.

De mest voksende kategorier er kendetegnet ved, at de stort set alle sammen har elementer af indulgence (nydelse) eller convenience – eller begge dele.

Det er ingen overraskelse for Rasmus H. Sarauw-Nielsen, Retail Analytics Nordic Leader hos Nielsen, at produkterne med succes rammer flere trends på én gang.

- Det gælder for leverandører om at ramme så mange trends og megatrends som muligt i det samme produkt. Produkter har større sandsynlighed for at lykkes, hvis de rammer ind i flere trends på samme tid, siger han.

- Tidligere var det tilstrækkeligt, hvis et produkt var sundt eller light. Men i dag skal der noget ekstra til. Det er ikke længere nok, at produktet bare er sundt, det skal også gerne kunne fortælle en ekstra historie, forklarer Rasmus H. Sarauw-Nielsen.

Den mest voksende kategori er ”snacks”, som bliver trukket frem af et stærkt øget salg i supermarkederne af små poser med tørret frugt, nødder og mandler.

- Det er flere trends samtidig. De rammer også ind i en sundhedsbølge, for det er jo ganske givet sundere at spise tørrede nødder og mandler, end det er at spise en pose slik. Samtidig er der noget kalorie-kontrol over de små poser. Det er også en trend, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.

Andre populære produkter med succes er middagsretter med frisk pasta. Tidligere har pasta været holdt tilbage af en vis skepsis omkring indholdet af kulhydrater, men i de nye produkter er der et højt indhold af grøntsager i et pastaprodukt.

- På den måde rammer produktet både en convenience-trend, fordi det er nemt at lave, og der er en trend med sundhed, fordi der er grøntsager i. Vi ser det samme med babymad, der har en høj andel af økologi og sundhed og også convenience, fordi det er en nem måde at give små børn noget at spise, siger han.

Forbrugere og producenter

Når nogle kategorier i øjeblikket har en stor vækst, mens andre står stille eller ligefrem går tilbage, så mener han, at både forbrugeres ønsker og producenters evne til at komme med de rigtige produkter spiller en rolle.

- Det er et samspil mellem, at de rigtige produkter skal være på hylderne, og forbrugerne aktuelt har et behov. Hvis vi kigger på for eksempel de blandede nødder, så årsagen til væksten vel et mix af, at de rigtige varer er på hylderne på det rigtige tidspunkt. Det var måske ikke gået for ti år siden, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.

- Overordnet set er det vigtigt for en leverandør at analysere på, hvad det er for et job, som produktet skal udføre. Hvis virksomheden kan komme op med en bedre løsning på det, end der allerede findes på markedet, så er der en god chance for, at virksomheden har udviklet en succesrig innovation, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.

Opdateret 10. nov 2020