IGD spår fem store trends i 2018
Har man fulgt godt med i de seneste års trends i dagligvarehandelen, har man også en god fornemmelse af, hvad der vil rykke i 2018.
For i modsætning til danske Saxo Banks bevidst topgearede forudsigelser for næste år - som bl.a. spår, at Apple bliver overhalet af et kinesisk selskab som verdens mest værdifulde - holder den britiske detailanalysevirksomhed IGD til en meget genkendelig
virkelighed.
Faktisk har alle de fem største globale trends i dagligvarer, som IGD ser i en ny rapport om 2018, været i gang i nogen tid. Det skal imidlertid ikke forhindre, at de bliver endnu mere tydelige og toneangivende i handelen næste år:
1) Mere premiumkvalitet i private labels
De store detailvirksomheder investerer endnu mere i deres egne varer end før for at imødekomme flere og flere kunders behov for høj kvalitet, der er til at betale.
2) På vej mod det hyper-lokale
Lokale varer kommer til at fylde endnu mere i butikkerne til næste år. Her i bladet har Madkulturens direktør Judith Kyst efterlyst mere mod til at satse på sæsonens varer - når det faktisk er sæson for dem. IGD spår, at der bliver langt fl ere lokalt producerede varer i begrænsede mængder i butikkerne, der kun kan fås i en kort periode, bl.a. som midler til en mere unik indkøbsoplevelse.
3) Vi leverer varen
Kunderne har stigende forventninger til, hvor hurtigt og let de kan få de ønskede varer - uanset hvilke. Teknologi, data og kundeindsigt hjælper detailhandelen med at forudsige - og dermed kunne opfylde - kundernes behov, nærmest før de opstår.
4) Øget livsstils-fokus
Sundhed og wellness bliver om muligt endnu større i handelen næste år. Det kan betyde flere og større shop in shop-lignende særlige livsstils-områder i butikkerne og mere skræddersyede tilbud til den enkelte kunde. Væksten fortsætter indenfor vegetar - og flexitarianermad, ”fri for”-produkter og andre specialiserede bølger.
5) Multifunktionsbutikken
Indkøbsoplevelsen har været et tema i mange år, og bliver det ikke mindre i de kommende år. Det gælder også butikkens rolle som ét element i en omnichannel-tilgang, hvor den spiller sammen med samme detaillists online-butik.