Hver tredje henter sit onlinekøb i en postbutik

Forbrugere 9. okt 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Næsten tre ud af ti danskere har undladt at købe varer i en webshop, fordi butikken ikke kunne tilbyde den leveringsform, som kunden ønskede. Til gengæld er ni ud af ti danskere meget eller ganske tilfredse med leveringen af de varer, de har bestilt på nettet.

Det viser PostNords halvårs-undersøgelse af e-handlendes færden og præferencer.

Næsten ni ud af ti siger, at de vil have muligheden for at vælge leveringsform, og det siger syv ud af ti, at de har haft.

34 pct. hentede deres varer ved et udleveringssted og 10 pct. i en pakkeboks. Med en forventning om, at nethandlen vil stige har postvæsenet netop udvidet antallet af udleveringssteder med 100. I Norge og Sverige er det seks ud af ti, der henter deres varer ved et udleveringssted.

Ifølge undersøgelsen har danskerne købt varer for 19 mia. kr. i første halvår af 2019. Til sammenligning forudsiger Dibs by Nets i sin seneste undersøgelse, at danskerne i hele 2018 vil handle varer, tjenester og rejer varer for i alt 133,5 mia kr. – heraf er 46 mia. kr. varer. I anden halvdel af året vil danskerne formentlig også købe stort ind både i forbindelse med Black Friday og julen.

En ud af ti køber dagligvarer

Et stigende antal forbrugere har købt dagligvarer på nettet. I undersøgelsen siger 11 pct., at de har købet dagligvarer i et onlinesupermarked inden for den seneste måned. I juni måned har de, der har købt dagligvarer på nettet, i gennemsnit købt for 1139 kr. Blandt de nordiske lande, er det kun Sverige, hvor andelen, der har købt dagligvarer på nettet, er højere – nemlig 11 pct.

Begrundelsen for, at flere køber dagligvarer på nettet, er ifølge rapporten, ”at de nationale kæder som fx Nemlig, Coop og Salling Group øger deres tilstedeværelse på nettet og for alvor er begyndt at lancere deres e-handelsstrategier”.

Toppen af listen over, hvilke varer danskerne køber på nettet, er tøj og sko. Derefter kommer forbrugerelektronik, bøger og produkter inden for skønhed og sundhed. Varer i disse brancher egner sig godt til nethandel, da de er relativt nemme at fragte og desuden ofte er homogene, hvilket letter prissammenligninger, lyder det i rapporten.

Fakta fra PostNords undersøgelse:

- 28 pct. har undladt at købe varer i en onlineshop, fordi de ikke kunne vælge leveringssted

- 90 pct. er meget eller ganske tilfreds med leveringen

- 34 pct. hentede deres varer ved udleveringssted

- 17 pct. fik leveret ved hoveddøren uden at skulle kvittere

- 10 pct. hentede i pakkeboks

- 68 pct. vil have deres varer inden for tre dage, 37 pct. vil have den næste hverdag

- 21 pct. vil have leveret på en weekendag

- 74 pct. går efter gratis levering

Undersøgelsen er baseret på en nordisk forbrugerundersøgelse og 12.540 har svaret i Danmark.

 

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020