Hver sjette vil boykotte butik med Ramadan-tilbud

Forbrugere 16. jun 2016 -
This describes the image
Muslimerne fester med gaver og god mad, når de har fastet under ramadanen, og det kommer butikker i områder med mange muslimer til gode. Arkivfoto: Henrik Frydkjær

Når julen står for døren, er mange danske butikker fyldt med julepynt – og enhver butik med respekt for sig selv har tilbud på varer, der hører julen til.

Ganske anderledes ser det ud, når den kvarte million muslimer, der bor i Danmark, har fastet under Ramadanen og derefter holder Eid, en fest, der for dem svarer til de kristnes jul med gaver og god mad. Mens butikker i både Sverige og England markerer den muslimske fest, er den stort set fraværende i de danske butikker.

Kun 7 pct. af de forbrugere, der har svaret i en undersøgelse om Eid, som Kundepanelet har foretaget for Dansk Handelsblad på forbrugersitet Tilbudsugen.dk, siger, at de har oplevet, at deres supermarked har markeret Eid.

Det er der måske en god forklaring på.

Knap fire ud af ti forbrugere synes nemlig ikke, at deres supermarked skal markere Eid-festen med gode tilbud eller pynt. Det hører ikke til i Danmark, siger de i en undersøgelse,

Vil boykotte butikken

Rent faktisk vil 16 pct. gå så vidt, at de ville boykotte butikken/kæden, der valgte at markere Eid’en. De ville handle i en anden butik, siger de i undersøgelsen.

En forbruger siger direkte: ”Vi vil i vores husstand ikke handle i den butik mere.”

En anden afviser tilbud i forbindelse med Eid’en og synes, at heller ikke julen skal markeres: ”Fejr noget, vi alle kan være med til, som f.eks weekend, hverdagstilbud, grøn tirsdags tilbud eller lign.”, siger vedkommende i undersøgelsen

Kun 26 pct. siger, at markeringen af Eid hører sig til på lige fod med julen. 30 pct. ville benytte sig af de gode tilbud.

35 pct. giver udtryk for, at de nok ikke ville bemærke, hvis der var pynt eller specielle tilbud i forbindelse med muslimernes fest.

Opdateret 10. nov 2020