Hver femte kunde oplever varer, der ikke kan scannes

Forbrugere 29. jan 2019 -
This describes the image
Det kan hurtigt skabe kø, hvis kassemedarbejderen skal bruge tid på at taste varerne ind manuelt pga. stregkoder, der ikke kan scannes. Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Det kan rykke ved stressniveauet, når en kunde bliver synligt frustreret over en vare, der bare ikke vil scannes, og man skal ringe efter en kollega, som enten skal læse stregkoden op, eller som kommer med en vare med en bedre stregkode, fordi kunden har fået fingrene i en plastikpakket agurk med et alt for krøllet stregkodeklistermærke.

Det er heldigvis sjældent, den slags problemer sker – ikke mindst, fordi der venter leverandørerne bøder, hvis de ikke kan finde ud af at sætte læsbare stregkoder på produkterne – men når det sker, virker det oftest til at være, når man har allermest travlt i kassen, og køen bliver længere og længere.

Axicode og GS1 Danmark, som begge beskæftiger sig med stregkodesystemer, har derfor spurgt CBS, om nogle af skolens studerende kunne tænke sig at undersøge emnet.

Den efterfølgende analyse, baseret på data fra to supermarkeder i henholdsvis Ølstykke og Hundested, viser, at det kun er lidt over 3 pct. af varescanningerne, som mislykkes.

Til gengæld er det 22 pct. af kunderne, som bliver opholdt, fordi der er problemer med at scanne stregkoderne.

Bedre kommunikation

Analysens forfattere, Stefano Carnera og Lorenzo Russo, har brugt timevis på at observere scanningsprocessen i kassen og kommer med fire anbefalinger til, hvad man som butik kan gøre for at afhjælpe problemet med varer, der ikke umiddelbart kan scannes.

For det første foreslås periodiske test af stregkoderne for at vurdere deres kvalitet, og for det andet at involvere kassemedarbejderne aktivt for at få et praktisk indblik i, hvilke produkter der er problemer med.

Desuden foreslår de to CBS-studerende implementering af et system, der kan skelne mellem, om en vare er scannet eller manuelt indtastet, så det er lettere at identificere de varer, der ofte giver anledning til problemer.

Slutteligt anbefaler de en bedre dialog mellem butikker og leverandører.

Ikke-læsbare stregkoder kan nemlig også ramme leverandørerne, hvis kunder og butikker bemærker jævnlige problemer med de samme varer.

- Vi tror på, at løsningen går gennem oplysning til leverandørerne, så de bliver klar over vigtigheden af scanbare stregkoder kombineret med vejledning i at lave og påsætte korrekte stregkoder, siger Lars Kyed, adm. direktør i GS1 Denmark, som står for implementering af stregkodesystemer.

Opdateret 10. nov 2020