Handlen går forrest i klimakampen
Regeringen har sat en målsætning om, at Danmark skal nedbringe sin udledning af drivhusgasser med 70 pct. i 2030 i forhold til 1990. For at indfri det ambitiøse klimamål er der nedsat 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet.
De skal hver især skal være med til at udvikle løsninger inden for hver sektor, der kan reducere udledningerne på en måde, hvor vi understøtter jobskabelse, konkurrenceevne i erhvervslivet og reelle klimaeffekter og grøn omstilling.
I Dansk Erhverv er vi med og sekretariatsbetjener blandt andet partnerskabet for handel, fordi vi tror, at det er vigtigt, at branchen selv er med til at definere midlerne til at nå målet.
Partnerskabet har tre grundlæggende opgaver; formulering af reduktionsambitioner og 2030-vision, udvikling af tiltag, der kan reducere udledningen af drivhusgasser i egen sektor, og endelig at udvikle anbefalinger til regeringen, f.eks. forslag til ændring af uhensigtsmæssig lovgivning.
I klimapartnerskabet for handel har vi taget de første skridt i arbejdet og har netop afholdt et kickoff-møde for en bred kreds af virksomheder og organisationer i handelssektoren, som kobles på fem faglige udvalg med hver sin formand, relateret til handel, nemlig; emballage, madspild, tekstiler, forbrugerkommunikation samt klimaansvarlige værdikæder og sourcing.
På trods af, at handlens direkte egenudledning af drivhusgasser ikke er stor, spiller vi alligevel en central rolle i at løse klimaudfordringerne, da vi er med til at påvirke forbrugernes valg i dagligdagen som distributør af varer til danske kunder og forbrugere.
Netop her kan initiativer mod madspild og en troværdig forbrugerkommunikation gøre en afgørende forskel for klimaet. Danske kunder og forbrugere skal være oplyste om, hvordan de kan bidrage til et mere bæredygtigt forbrug og være med til at drive omstillingen.
Derudover har branchen en central rolle i hele værdikæden både i Danmark og også internationalt, hvor branchen henter mange fødevarer og nonfood-varer til landet, som jo har et CO2-aftryk i andre lande.
Derfor er klimaansvarlige værdikæder centrale at tænke ind i arbejdet, da en betydelig del af de danske varer fremstilles uden for EU, hvorefter de importeres til det danske marked. Og derfor har handelen en global rolle at spille.
Klimapartnerskabet for handel ønsker derfor at mindske trækket på ressourcerne gennem bl.a. reduktioner af spild, re-design, ændrede forbrugsmønstre og øget genanvendelse af varer og materialer.
Reduktionen af drivhusgasser i sektoren skal ske på en økonomisk ansvarlig måde, så vi ikke svækker dansk erhvervsliv og mister danske arbejdspladser, men tværtimod styrker virksomhedernes konkurrenceevne og åbner op for et nyt vækstmuligheder i form af nye markeder for grønne løsninger og teknologier. Klimadagsordenen har fyldt meget i år – og der er ingen tvivl om, at politikere og forbrugere også kommer til fortsat at have stort fokus på området i de kommende år.
Som branche er det vigtigt, at vi spiller positivt med og får maksimal indflydelse på, hvordan de ambitiøse mål indfries, så vi både kan sikre lavere CO2-udledninger, men også gøre det på en måde, så det ikke ud over vækst og arbejdspladser i Danmark.