Halvdelen af danskerne vil bruge penge på Black Friday
-
Selv om inflationen er høj og forbrugertilliden lav, er danskerne klar til at handle på Black Friday
Trods en forbrugertillid i bund og en inflation i top forventer rekordmange online-forbrugere at handle, når Black Friday rammer Danmark d. 25. november. Det viser tal fra Dansk Erhverv.
I en ny analyse blandt forbrugere, der handler online, svarer 47 pct., at de forventer at handle på Black Friday. Det er lidt højere end sidste år, hvor 43 pct. sagde, at de ville købe ind på Black Friday.
- Sidste år var præget af corona-restriktioner og stor fremgang i e-handlen, mens vi i år oplever stor økonomisk usikkerhed og også har set en opbremsning i e-handlen. Derfor kommer det bag på mig, at forbrugerne tilsyneladende er mere købeklar i år, siger Niels Ralund, der er er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Analysen viser også, at de forbrugere, som går efter særlige Black Friday tilbud, forventer at bruge cirka samme beløb som i 2021. I 2022 har 22 pct. af forbrugerne en forventning om at bruge mere end 5.000 kroner sammenlignet med 20 pct. i 2021. Omvendt er der også en lidt større andel, der forventer at bruge under 1.000 kr. i forhold til sidste år.
- Den økonomiske situation taget i betragtning er det også en positiv overraskelse, og hvis det holder stik, så kan Black Friday og Black Week slå sidste år, hvor vi vurderer, at der gennem ugen blev solgt for mere end 3,2 mia. kr. online, hvilket var en tangering af rekorden i 2020, siger Ralund.
Selvom den nye analyse er godt nyt for butikkerne, så vokserne træerne ikke ind i himlen, pointerer Niels Ralund og peger på, at butikkernes salg i tiden op til Black Week dykker, og at butikkernes omkostninger til alt fra marketing, indkøb og fragt er steget markant.
- Det er blevet sværere at tjene penge, og samtidig bliver det interessant at se, om den stigende købelyst kan forklares med, at forbrugerne i år vil købe flere af julegaverne under Black Week og dermed udvande julesalget.