Grillsalg på fuld gas
Med omkring to mio. grill stående i de danske hjem, kunne man måske tro, at markedet for salg af grill er beskedent, men det er bestemt ikke tilfældet, hvis man spørger Weber Stephen Nordic.
Her bød 2015 på en positiv udvikling, og selskabet forventer også, at de gode salgstakter forsætter, når der for alvor tændes op for den nye grillsæson.
Ifølge PR Manager Søren Rimmen fordeler Webers salg sig i dag på cirka 80 procent gasgrill og 20 procent kulgrill.
Mens især de yngre målgrupper ofte vælger de mindre gasgrill, foretrækker familien ofte at give et par ekstra tusinde kroner for at opgradere til de meget populære grill i Q3000-serien. Men også de allerstørste modeller er efterspurgte, ligesom de små transportable modeller er populære.
- De transportable grill er også med til at hæve salget. Jeg tror, vi alle har prøvet engangsgrillen og ved, at den i virkelighed ikke er så god. En transportabel grill er nem at have med, koster ikke alverden og giver også et bedre resultat, siger Søren Rimmen.
Mange steder er kuglegrillen forlængst blevet suppleret med en gasgrill, og måske en bordgrill eller en transportabel model, og Søren Rimmen ser det som et udtryk for, at danskerne ikke længere nøjes med at grille i weekender og ferier, men i høj grad også griller i hverdage, hvor gasgrillen er hurtig og nem.
Førende grillnation
Alligevel spotter han også en ny tendens, der vinder mere og mere indpas foran grillen, Low og Slow-food. - Flere og flere går skridtet videre med en røggrill. Det er specielt vældig populært til pulled-pork og den lækre brisket-udskæring, siger Søren Rimmen.
De dage, hvor et tangsæt var nok til at lave grillmad er forlængst fortid. Weber fører i dag 140 tilbehørsprodukter alene indenfor grill, og nye produkter kommer til hver eneste sæson.
Mens rotisseri allerede har fået godt fat i danskerne, peger Søren Rimmen især på 2-i-1 stegt-flæsk holder som sæsonens helt hotte grilltilbehør, der udover flæsk også kan tilberede eksempelvis æggekager, tærter eller dessertkager.
- Folk vil gerne eksperimentere og er blevet dygtigere foran grillen. I Sverige er kul f.eks. stadig mest brugt indenfor grill, mens vi er det førende marked i verden, når det kommer til gas. Det afspejler sig også i vores tilbehør. Danskerne har bare en særlig interesse og et gå-på-mod, når det kommer til at prøve nyt ved grillen, påpeger PR-manageren.
Øget opmærksomhed
Udover en snarlig landsdækkende tv-kampagne kører Weber Stephen Nordic lige nu en Weber on Tour-kampagne, der byder på 60 kurser hos udvalgte forhandlere.
Her kan 40 kursister ad gangen hente inspiration og ideer til at bruge grilludstyret på nye måder, og interessen for at lære nye grilltricks er stor.
- Der var fuldt hus på de to første kurser i Kaas og Mariager. Vi forventer også udsolgt i Næstved og Slagelse denne weekend (forrige weekend, red.), og denne interesse afspejler også meget godt, at aktivitetsniveauet vil stige, fortæller Søren Rimmen.
Samtidig fyrer Weber i år ekstra op for grillsæsonen, når de fra midt april starter en grill challenge på facebook, hvor følgerne kommer omkring teknikker og nye opskrifter og bliver helt klar til grillsæsonen.
- Den her challenge, håber vi vil brede sig, så man får kollegaer og naboer med, og den kulminerer på “Grillens Dag” den 14. maj, hvor vi virkelig håber, at rigtig mange fyrer op i grillen, siger Søren Rimmen.