Grillfeber booster omsætningen
Grill er en milliardforretning. Over 2 mio. danskere har i dag en grill, og vi er det folkefærd i verden, der griller allermest.
Ikke mindst salget af gasgrill er steget markant de senere år og udgør i dag cirka 80 procent af det årlige grillsalg herhjemme.
Og det er bestemt ikke kun de største Rolls Royce-grill, der pynter i salgstallene.
Faktisk har forbrugerne i stigende omfang vendt sig mod mindre modeller og de transportable grill.
Med de prisbillige transportable grills indtog, skulle man måske tro, at engangsgrill for alvor var på vej ud af sortimentet i butikkerne, men det er bestemt ikke tilfældet.
Coop solgte f.eks. 400.000 engangsgrill i 2014, mens der totalt bliver solgt mere end 1. mio. engangsgrill om året.
[caption id="attachment_49811" align="aligncenter" width="726"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
Danskernes hang til grillmad betyder også et stigende salg af grilltilbehør, gasflasker og fødevarer - ikke mindst kød. Således spiser 59 procent af danskerne lidt eller meget mere kød, når de griller, end de ellers plejer at gøre, viste en undersøgelse fra Coop Analyse i 2013.
Hos Retail Institute Scandinavia peger direktør Dorte Wimmer særligt på én ting til danskerne store grilllyst. - Grill er storytelling. Det handler om nyt legetøj til mændene, som gerne vil have noget, der er bedre end naboens og kan nørde med det i samme kategori som sport og biler. Grill rammer bare noget, siger forbruger- og detailhandelseksperten.
Vejen til mersalg
Og det er ikke kun, når sommersolen skinner, danskerne vender pølser og bøffer på grillen.
Sidste sommer var mildest talt en kedelig vejromgang.
Alligvel oplevede Dansk Supermarked en vækst i antallet af solgte grill på mellem 10-20 procent sidste år, mens grillproducenten Weber heller ikke mærkede en nedgang i salget trods det dårlige sommervejr.
Også hos Coop steg salget af grillmad målt i forhold til den rekordvarme sommer i 2014.
Trods væksten på grill og grillmad, mener Dorte Wimmer, at dagligvarebutikkerne kan skabe øget salg ved at se grill i en større kontekst og skabe helhedsløsninger og måltidsløsninger.
[caption id="attachment_49817" align="aligncenter" width="968"] Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
- I USA laver de hele områder, der samler grilltemaet, og det ser vi ikke meget af i Danmark. Herhjemme står der måske grill og kul placeret sammen med en pose kartofler, men de tænker ikke i samlede løsninger, så der er helt klart plads til forbedringer på den konto, påpeger Dorte Wimmer.
Dorte Wimmer mener i stedet, at butikkerne hellere burde satse på lave en samlet grillpræsentation indenfor få kvadratmeter, hvor fødevarerne er afmålt og giver inspiration.
- Vi vil som forbrugere gerne, men vi synes, det er for besværligt at skulle hente varerne mange steder i butikken. Her er der en mulighed for at gøre det bedre og den vej skabe mersalg, siger hun.